روابط عمومی چیه

روابط عمومی چیه و چه فرقی با داره؟  آموزشی

روابط عمومی، به معنی قانع کردن آدم هاست. واسه اینکه ایده یا محصول خود رو بفروشین یا از حُسن اعمال و اقدامات شرکت تون به بقیه بگید، باید مخاطب رو قانع و توجیه کنین. جامعه ی روابط عمومی امریکا (PRSA) روابط عمومی رو این طور تعریف می کنه: «روابط عمومی، مراحل ارتباطات راهبردیه که بین جامعه و سازمانا روابط سودمند دو طرفه ایجاد می کنه». کارمندان بخش روابط عمومی مهارت خوبی در داستان سرایی دارن؛ چون اونا باید توان داستان کردن شرایط سازمان رو واسه بقیه داشته باشن. روابط عمومی واسه حفاظت و افزایش حُسن معروفیت کار و کاسبی و سازمان سعی می کنه و این کار رو از راه رسانه های جورواجور و شبکه های اجتماعی پیش می بره. الان شبکه های اجتماعی همه چیز رو خیلی تحت اثر قرار دادن و روابط عمومی هم از این قانون مستثنی نیس. نیروهای روابط عمومی باید تموم کانالای ارتباطی با سازمان رو تحت نظر داشته باشن و با یافتن نکات و نظرات منفی از محیط خارج و مخاطبان، کمبودا و نارضایتیا رو به درون شرکت و سازمان انتقال دهند و با پیدا کردن نکات و نظرات مثبت، از اونا واسه مؤثر استفاده کنه. واقعا روابط عمومی نماینده ای واسه رابطه سازمان با محیط خارجه. متخصصین روابط عمومی وظیفه ی ایجاد وجهه و تصویر مناسب واسه سازمان رو بر عهده دارن. شغل اونا ایجاد تصور مثبت از سازمان در بین مردم، اگاهی جامعه از فعالیتای درون سازمان، توضیح سیاستا و مدیریت کنترل کمپینای سیاسیه. وسعت ی فعالیت روابط عمومی بسیار وسیعه. این وسعت می تونه از مدیریت رابطه با مشتریان تا ایجاد رابطه بین شاخه های مختلف یک سازمان رو پوشش بده. وسایل مورد استفاده در روابط عمومی شامل موارد زیره:

  • برگزاری سخنرانیا و کنفرانسا
  • مصاحبه و مدیریت پوشش خبری
  • رابطه با مطبوعات
  • تحقیقات بازار طبق اطلاعات مشتریان و مخاطبان سازمان
  • برگزاری مراسم و رویدادها
  • استفاده از شبکه های مجازی و ارتباطی تحت وب
  • کنترل و مدیریت راهبردی بحرانای مربوط به روابط عمومی
  • پوشش رسانه ای و پاسخگویی به نظرات مثبت و منفی خارج سازمان

فرق با روابط عمومی چیه

روابط عمومی چیه و چه فرقی با داره؟  آموزشی

فرق و روابط عمومی، بحث جیب و جَنَمه. از جیب شما کم می کنه اما روابط عمومی به جنم سازمان شما می افزاید. جنم در کلمه نامه به شکل و قیافه معنی شده. روابط عمومی هم دقیقا واسه بهبود معروفیت و وجهه ی عمومی فعالیت می کنه. به شکل مستقیم و بی واسطه خود رو معرفی می کنه و از محصول، خدمت و سازمان حرف می زنه. اما در روابط عمومی سعی می شه به شکل غیرمستقیم و ناخودآگاه بر مخاطب اثر گذاشته شه. مثلا با نوشتن مقاله ای در نشریات می تونین تصور و تجسمی از شرکت و سازمان به مخاطب ارائه کنین. ایجاد حس خوب و تصور مثبت، عصاره فعالیتای جور واجور روابط عمومیه. کار کاشته در حالی که کار روابط عمومی ورداشته. در خود رو معرفی می کنین و در روابط عمومی کار شما اعتمادسازیه. در بخش ی معمولا مخاطب دچار شکه و اعتماد دوطرفه شکل نگرفته؛ اما در روابط عمومی با حضور عنصر سومی به نام «رسانه» اعتبار رابطه تضمین می شه. نکته زیادی که در بیان فرقای و روابط عمومی موجوده، خلاقیته. در ابتکار عمل صد در صد به دست شماس. اما روابط عمومی از صافیای مختلفی مثل رسانه ها یا ناخودآگاه ذهن مخاطب و بررسی اون عبور می کنه؛ پس شکل پایانی و تصویری که ایجاد می شه، در قالبی که پیش بینی می کنین جای نمی گیره. جدا از اینکه اینکه در ، تمرکز بیشتر بر توجه چشمی مخاطبه و در روابط عمومی عنصر زبون و کلمات مهم هستن و البته هزینه بسیار بیشتر از روابط عمومیه. اگه خیلی کوتاه فرق این دو رو بگیم می گه: «محصول ما رو بخرین»، اما روابط عمومی می گه: «به چه دلیل باید محصول ما رو بخرین». تبلیغاتچیا چیزی که رو که مخاطب مایل به شنیدنشه، بازگو می کنن در حالی که دوستان روابط عمومی چیزی که رو که مخاطب نیاز داره ، گوشزد می کنن. از همین جمله میشه که به چه دلیل هزینه در مقایسه با روابط عمومی بسیار سنگینه. بعضی وقتا هزینه های تبلیغاتی مختلف مثل آگهیا، بیلبورد، محیطی و… در مقایسه با روابط عمومی بسیار سنگین و سرسام آوره.

روابط عمومی چیه و چه فرقی با داره؟  آموزشی

خلاقیت-خلاق

اخبار رو دریابید

روابط عمومی چیه و چه فرقی با داره؟  آموزشی

قبل از استخدام و کمک گرفتن از نیروهای روابط عمومی، باید کمپینای سازمان رو شکل بدین. سازمان باید وجود اخبار و جریان سازی رو بشناسه. واسه جریان سازی باید به دو نکته توجه کرد:

  1. چگونگی ایجاد یک جریان خبری
  2. چگونگی پیگیری جریان خبری

دانستن و درک این نکات واسه کسی که در مورد ی روابط عمومی کار می کنه بسیار مهم و حیاتیه. وقتی تیم روابط عمومی، جریان و داستانای خبری رو خوب بشناسه، قدرت لازم واسه قانع کردن کانالای مختلف ارتباطی مثل نشریات، مطبوعات، وبلاگا و… رو داره. با قانع کردن مجاری ارتباطی مختلف میشه بر بالا اخبار یا بستر اتفاقات روز قرار گرفت و به شکل غیرمستقیم درباره سازمان صحبت کرد. پس روابط عمومی همیشه باید از جریانات پربازدید و اخبار روز آگاه باشه و سعی کنه راهی واسه رابطه بین این اخبار و سازمان بسازه.

داستان گویی رو فراموش نکنین

روابط عمومی چیه و چه فرقی با داره؟  آموزشی

داستان گویی عادی ترین شکل روابط عمومیه. واسه معرفی محصول یا خدمت جدید، شرکت، ایده و حتی یک فرد، می تونین از داستان گویی بهره بگیرین. مثلا در مورد یک خودرو یا اپلیکیشن جدید که در آستانه ورود به بازار قرار داره، داستان سازی بسیار مفیده. با ایجاد یک داستان درباره اونا، می تونین توجه و رسانه ها رو از اون خود کنین. برندهای معروف دنیا نمونه های خیلی از داستان گویی رو در کارنامه ی خود دارن. داستان گویی استفاده از میل زیاد آدما به شنیدن قصهه که بیشتر از هر روش دیگری بر اونا اثر می ذاره و البته فراموش نشدنی ترین روش از بین راهکارهای مختلف روابط عمومیه. مثلا به برند «اپل» توجه کنین و داستانای زیادی که تنها در مورد لوگوی معروف سیب گاز زده ی اون در سراسر جهان هست و بنا به مخاطبان مختلف و بخش بندیای جورواجور، از موضوعات مذهبی تا فقط داستانکای خنده دار رو پوشش می ده. بقیه روشای خبرسازی در روابط عمومی مثل: نوشتن مقالات و مطالب واسه مطبوعات و نشریات جورواجور یا تولید محتوا در رسانه ها هم تأثیرگذاری خود رو دارن، اما هیچ یک اثر داستان گویی رو ندارن. بعضی از شرکتا با برگزاری رویدادها و دعوت از گروه های منبع، هزینه و وقت زیادی خرج می کنن. در حالی که هیچ تضمینی واسه پوشش خواستها و نیات اونا در این روش وجود نداره. این سبک از برنامه های روابط عمومی واسه کارآفرینان نوپا یا فعالیتای دانشگاهی سنگین و پرهزینهه، جدا از اینکه اینکه با روشای ساده تر مثل نظرسنجی و سوال نامه هم به نتایجی مثل میشه رسید.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   رمز موفقیت در تحصیل چیه؟ 

بر موج سوار شید

روابط عمومی چیه و چه فرقی با داره؟  آموزشی

حواس تون به در باشه؛ شانس خیلی یهویی ظاهر می شه و در می زنه. به موجا و جریانای روز مثل رسواییای سیاسی، اثرات اقتصادی خشکسالی یا طوفان و چیزای دیگه ای به جز اینا (پلاسکو مثلا) توجه کنین. بسته به اینکه فعالیتای سازمان و کار و کاسبی شما چیه، می تونین خود رو وارد بحث کنین. اصلا این فرصت رو غیراخلاقی تلقی نکنین. فرصت طلبی، هوشمندی لازم واسه موفقیت در هر زمینه ایه. در روابط عمومی هم دقیقا به این هوشمندی نیاز دارین. وقتی هر یک از نمونه های نامبرده از جریانات و اصطلاحا موجای همه گیر رخ میدن، مطبوعات و اخبار و… نیاز به مصاحبه با خبرگان و متخصصین دارن. فرصت مصاحبه تلفنی، ویدئو کنفرانس، مصاحبه زنده حضوری یا حتی شبکه های مجازی و اجتماعی مثل توئیتر رو از دست ندین. رابطه برقرار کردن با گزارشگران و خبرنگاران و پاسخگویی درست و بررسیاتون، اعتماد اونا رو جلب می کنه و شما با کمی دقت و هوشمندی وارد حلقه توجه رسانه ها میشید. بعضی وقتا جریان و موج ایجاد شده، مثل خبره های یهویی و فوری نیس و این به معنای فرصت بیشتر شما واسه بررسی بهتر شرایط و سوار شدن آگاهانه بر منطقی. مثلا با امضای قرار دادی با یک کارفرمای جدید یا شروع یک پروژه مناسب، در بطن جریان قرار می گیرین.

شبکه های مجازی یا رسانه های سنتی؟

روابط عمومی چیه و چه فرقی با داره؟  آموزشی

شبکه های مجازی می تونن جانشین رسانه های سنتی شن؟ نه. توئیتا و پستا و حتی ارتباطات و محتوای موجود در لینکدین و… هیچوقت جای مقالات نیویورک تایمز رو نخواد گرفت، حتی اگه بارها دیده شده و به اشتراک گذاشته شده باشن. این رسانه های جوون و معروف می تونن نقش بلندگو رو اجرا کنن اما قدرت و ظرفیت یک رسانه تموم عیار رو ندارن. گرگ گلنت، مدیر اجرایی سایت ماک رکه. «ماک رک»، پل ارتباطی بین فعالیتای روابط عمومی و روزنامه نگارانه. گرگ باور داره شبکه های مجازی ظرفیت ساختن کامل محتوا رو ندارن و بنا به ویژگیای هر کدوم، باید تنها واسه آگاهی رسانی و برگشت دادن استفاده شن. مثلا با جملاتی گیرا در توئیتر، ویدئویی چند دقیقه ای و خلاصه در رسانه های تصویری و ارائه خلاصه ای از مطلب بلند و بسیط خود در فیسبوک و… توجه مخاطب رو جلب کنین. پس از این رسانه ها واسه برگشت به بستر اصلی استفاده کنین. متخصصین بر این باور هستن که شبکه های مجازی راه مناسبی واسه رصد کردن مخاطبان و ایجاد رابطه با قشرهای مختلفه. در این راه قوانین سئو، تولید محتوای مناسب و… به کمک شما بین. تأثیرگذاری رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی و سرعت اونا بسیار لحظه ای و سریعه و دقیقا واسه همین باید در اجرا اونا دقت، تخصص و علم زیاد استفاده کرد. در این رسانه ها رابطه با مخاطب بی واسطهه. به خاطر این امکان آزمایش و تحقیقات بازار واقعی هست.

میزان مفید روابط عمومی قابل اندازه گیریه؟

روابط عمومی چیه و چه فرقی با داره؟  آموزشی

در جواب به این سوال جواب قاطعی وجود نداره. مدلا، جداول و برآوردهای زیادی انجام شده که هیچ کدوم از اونا قطعی نیستن. بعضی از این روش ها پاسخگویی بهتری داشتن اما دلیل کارکرد مثبت شون، فقط ریشه در تأثیرگذاری احساسی و شهودی اونا داره. تعدادی از متخصصین حرفه ای، قوانینی کامل واسه اندازه گیری میزان مفید فعالیتای روابط عمومی پیشنهاد کردن که این قوانین در نشستی در بارسلونا در سال ۲۰۱۰ و با حضور ۳۳ متخصص حرفه ای از سراسر جهان تهیه و در سال ۲۰۱۵ ویرایش و بازبینی شد. این قوانین کمی هزینه بر و وقت گیر هستن اما اهمیت بالایی دارن و امید به تکامل و پیشرفت اونا زیاده. فعالیتای روابط عمومی بسیار گسترده هستن و طیف بزرگی از عناصر و ذی نفعان مثل بازار آزاد، مشتری و تجاربش، شرکتای کار و کاسبی مختلف و… بهش وابسته ان. اما با وجود این گستردگی، نمود بیرونی جزئیات امور و فرایندهای کاری بسیار مبهمه. پس برنامه ها و حتی و ظاهر کردن این فعالیتای بعضی وقتا نامرئی کمک شایانی به پیشرفت روابط عمومی و فعالیتای مربوط بهش می کنه. هر اقدامی در جهت شناسایی و شناساندن روابط عمومی و بقیه فعالیتای بخش ی کسب وکار مفید و مهمه. با روابط عمومی پلی ساخته می شه که رفت و امد و گفت وگو با مخاطب رو ممکن می کنه و امکان ارتباطی بلندمدت و دو طرفه با مخاطب رو جفت و جور می سازه.

حال می تونیم به سؤال روابط عمومی چیه جواب بدیم. بله، روابط عمومی پلیه که رفت و امد و گفت وگو با مخاطب رو ممکن می کنه و امکان ارتباطی بلندمدت و دو طرفه با مخاطب رو جفت و جور می سازه.

منبع : forbes


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید