رویارویی هرروزه با مردم بر روحیه، سطح انرژی و انگیزه ما اثر می ذاره. یک احوال پرسی شادمانه و صمیمی بین همکاران، می تونه روز کاری مثبتی رو براتون به ارمغان بیاره. درمقابل رفت و امد از روی بی میلی می تونه باعث فروکش کردن سطح انرژی و اشتیاق تون بشه.

 

رابطه و پیوند با دور و بریا بر دورنمای شخصی و محیط کاری ما اثر می ذاره. حال چه جوری می تونیم تا با تکیه بر این نکته محیط کاری خوشحال تر و پربارتری بسازیم؟

جین داتن (Jane Dutton)، استاد مدیریت کسب وکار دانشگاه میشیگان و نویسنده ی کتاب «Energize Your Workplace» باور داره که عنصر کلیدی واسه ایجاد محیط کار انرژی بخش، ایجاد «روابط باکیفیت» است.

در این مقاله به ویژگیای روابط باکیفیت، دلایل مفید بودن اونا و نتیجه های روابط نامناسب و ضعیف می پردازیم.

رابطه باکیفیت چیه؟

با دیدن افراد در همایشا، سرِ کار یا حتی رسانه های اجتماعی، درواقع درحال ایجاد تماس هستین اما ممکنه که این تماس به رابطه منجر نشه.

روابط باکیفیت روابطی هستن که شما رو درگیر کنن و باعث شن تا پذیرا، باانگیزه و سرزنده باشین، این روابط حتما روابط صمیمی و نزدیک هم نیستن بلکه حتی یک احوال پرسی یا بده بستان ساده در جلسه ی کاری،درصورتی کخ به هر دو طرف حس شراکت و مهم بودن بده، رابطه ای باکیفیته. با ایجاد روابط باکیفیت، یک مکالمه ی ساده می تونه واسه هر دو طرف سودمند باشه.

امتیازای روابط باکیفیت

روابط مثبت امتیازای بسیاری واسه افراد و سازمانا داره. روابط صمیمی نمونه ای از روابط باکیفیت هستن. خیلی از پیشنهادامون رو میشه خارج از محیط کار هم به کار گرفت، چون این مقاله به تقویت روابط صمیمی و اجتماعی تون هم کمک می کنه.

به باور ی «داتن» روابط باکیفیت ۳ امتیاز مهم دارن:

  1. سلامتی. تحقیقات نشون دادن که روابط باکیفیت با ایجاد احساسات مثبت و سرحالی و کاهش اضطراب، سلامتی جسمی و روانی رو تقویت می کنن.
  2. مشغولیت. آدم موجودی اجتماعیه و از دوستی و گفت وگوی مثبت لذت می بره. با ایجاد روابط باکیفیت، خوشحال تر و بهره ورتر میشیم. روابط رو راست به ما در بیان احساساتی مثل ترس و نگرانی کمک می کنن، چون ما از اینکه واسه رویارویی با اونا از حمایت بقیه برخورداریم، مطمئن هستیم.
  3. یادگیری. وقتی نسبت به خودتون و دور و بریا تون احساس خوبی داشته باشین، بهتر و ساده تر یاد می گیرین، چون احساس شادی، هیجان و اشتیاق انگیزه تون رو واسه یادگیری نکتها و ایده های جدید افزایش می ده. سرزنده تر و خلاق تر هستین. یک رابطه رو راست و جذاب باعث می شه تا ترسی از به اشتراک گذاشتن افکارتان، خطر کردن و قبول کردن اشتباهای خود که به معنای درس گرفتن از تجربیات گذشته، نداشته باشین.

نتیجه های روابط بی کیفیت

متأسفانه این روزها شرایط کاری استرس زا مسئله رایجیه. اگه نتونین در محیط کار به بقیه اعتماد کنین یا احساس کنین که ارزشی واسه سعی هاتون قائل نیستن، احساس منفی ایجادشده بهره وری تون رو کم می کنه. روابط بی کیفیت انرژی تون رو به هدر می ده و تمرکز کردن و همکاری با بقیه رو سخت می کنه. در اینجور شرایطی سعی واسه درک رفتار و انگیزهای بقیه و کنار اومدن با اونا شما رو از کار منحرف می کنه. این نگرانیا درگذر زمان از کیفیت کارتون می کاهند و باعث پخش حس منفی در محیط کار می شن.

روابط ضعیف باعث می شن تا احساس کنین که ارزشی ندارین و کسی قدرتون رو نمی دونه و شما رو مضطرب می کنن. افراد بسیاری این احساسات منفی رو با خود به خونه می برن و درنتیجه، دوستان و خونواده شون رو هم تحت اثر این احساسات بد قرار میدن.

روابط باکیفیت؛ ابزاری واسه ایجاد محیط کاریِ موثر  آموزشی

چه جوری روابط باکیفیت داشته باشیم

به گفته «داتن» میشه به ۳ روش روابطی باکیفیت ساخت:

۱. اقدام قابل احترام

با داشتن رفتاری قابل احترام نسبت به بقیه، چرخه ای از احساسات خوب و انرژی مثبت رو ایجاد می کنین که موجب تقویت حس خوشحالی و بهره وری در اونا می شه. می تونین روشای زیر رو به کار بگیرین:

  • حضور. بعضی وقتا به اندازه ای درگیر کارای پیش رو، پروژه ها، ملاقاتا و نگرانیای دیگرمون هستیم که از توجه کافی به دور و بریا غافل میشیم. با حضورتون به بقیه نشون میدید که در دسترس اونا و در اختیارشون هستین. این پیام رو به اونا میدید که افکار، ایده ها و نظرات شون بااهمیت هستن.

چه جوری این کار رو بکنیم؟ می تونین با زبون بدن توجه تون رو به بقیه نشون بدین. رابطه چشمی برقرار کنین و بدن تون رو کمی شل کنین. می تونین خودکار یا لپ تاپ تون رو کنار بذارین و مستقیما به طرف صحبت تون توجه کنین.

  • گوش شنوا. وقتی کسی با شما صحبت می کنه واقعا بهش گوش میدید یا بدون اینکه توجه کافی داشته باشین، نتیجه گیری کرده و حرفش رو قطع می کنین؟ شنیدنِ مؤثر به بقیه نشون می ده که حقیقتا به اونا گوش میدید و به اونا احترام می ذارین. تأیید حرفا و احساسات بقیه نشون می ده که اونا رو درک می کنین. جملاتی مثل «مثل اینکه عصبانی شدی و احساساتت جریحه دار شده، درسته؟ فکر می کنی با تو مساوی رفتار نشده؟ می تونی بگی به چه دلیل این طور فکر می کنی؟» خیلی اثرگذارند.
  • وقت شناسی. حضور سرِوقت در جلسات تنها نشون ادب نیس بلکه به معنای احترام به وقت بقیه و باخبر شدن از تعهد بقیه به جلسهه.
  • راستی. خودتون باشین؛ اینطور به بقیه نشون میدید که صادق و قابل ِاعتماد هستین و اهل «کلک» نیستین. این روش نشون دهنده ی اینه که طبق باورهای خودتون و نه انتظارات و فشارهای بیرونی عمل میکنین.
  • تأیید و تایید. به بقیه نشون بدین که از وضعیت شون آگاهید و درک شون می کنین. مثلا می تونین به بقیه بگید که میدونید اونا تحت فشار هستن و اونا رو به خاطر کنار اومدن با وضعیت تشویق کنین. این کار نشونه اینه که به اونا توجه دارین و قدردان شون هستین. می تونین با تأکید بر مهارت ها، تواناییا و استعدادهای بقیه، به اونا نشون بدین که براتون مهم هستن.
  • گفت وگو. روشی که به کمک اون خودتون رو درمقابل بقیه به نمایش می ذارین، نشون دهنده ی تمایل و توانایی شما واسه رفت و امد با آنهاست. مثلا بهتره به جای دستور دادن، از بقیه خواهش کنین تا کاری رو بکنن. خواهش کردن به معنای اینه که باور دارین همه باهم کار می کنین و سعی همه کارکنان ارزشمنده. دستور دادن یعنی واسه انجام کارا روش خاصی هست، یعنی وجود درست و غلط که باعث افزایش نا آرومی و کاهش اعتماد می شه. واسه جلوگیری از بدفهمی بهتره تا از واژهای مثبت، عبارتای تعریفی روشن و صفتای خاص استفاده کنین.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   رفع بوی پا با ۶ روش طبیعی و دلیل ایجاد اون "

۲. توانمندسازی

این روند شامل تشویق افراد و کمک به انجام مؤثر کارهاست. بعضی از روشایی که می تونین به کار بگیرین عبارتند از:

  • آماده سازی. وقتی مثل یک مربی بقیه رو راهنمایی می کنین، درواقع مهارت ها و توانایی هاشون رو تقویت می کنین و به اونا در یافتن جواب سؤالات شون کمک می کنین. افراد انگیزه بیشتری واسه اقدام درجهت رفع مشکلی دارن که خودشون راهِ حل اونو یافته ان. کمک به اونا واسه رسیدن به اهداف و آرزوهایشان باعث تشکیل روابط باکیفیت می شه.
  • ساده سازی. با ایجاد دسترسی به افراد موردنیاز، به کارکنان خود در درک و شناخت ساختار سازمان کمک کنین. مثلا امکان ملاقات با افراد کلیدی رو در رویدادهای خاص یا فرصت صحبت با اونا رو جفت و جور کنین.
  • حمایت. عادت دارین تا زمانبندی قطعی و مشخصی رو واسه کارا مشخص کنین و توقع دارین که همه بی چون وچرا از اون پیروی کنن؟ با کمی انعطاف پذیری نسبت به کارکنان حسی از حمایت و پشتیبانی ایجاد می کنین که می تونه باعث رابطه ای باکیفیت شه. همکاران می تونن با جابه جایی وظایف به همدیگه کمک کنن.
  • پرورش. به باور ی «داتن» «پروراندن» به معنی تأمین نیازای عاطفی افراده. مدیران با الگوسازی و تشویق کردن، حس لیاقت و احترام به خود رو تقویت می کنن. با حمایت و همدلی، بنیان محکمی رو واسه پیشرفت شخصی و حرفه ای کارکنان جفت و جور می کنین.

۳. اعتماد

اعتماد در هر رابطه ای تأثیرگذاره، اما واسه داشتن یک رابطه باکیفیت ضروریه. اعتماد به اعضای تیم همراه با راه و روش مدیریتی طبق ی شراکت بیشتر اعضا، چیجوری فعالیت و انگیزه اونا رو افزایش می ده. به گفته «داتن»، عنصر اصلی در اعتماد، باور به راستی و قابلِ تکیه بودن فرده. می تونین با روشای زیر اعتمادسازی کنین:

  • درمیان گذاشتن. با درمیان گذاشتن اطلاعات مهم و مهم با بقیه نشون میدید که به اونا اعتماد دارین و اونا هم می تونن به شما اعتماد داشته باشن که چیزی که رو که واسه انجام موفق کارشون نیاز دارن، در اختیارشون قرار میدید.
  • خودگشودگی. افشای جزئیات مربوط به خودتون، به ویژه اطلاعات شخصی که امکان استفاده از اونا علیه شما هست، به ایجاد روابط استوار کمک می کنه. وقتی اضطراب و نگرانی همیشگی تون رو پیش از جلسات معرفی و ارائه موضوع با همکاران تون درمیان می ذارین، اعلام می کنین که به اونا اعتماد دارین. درمقابل اونا به خاطر این اعتماد، قدردان تون هستن.
  • کاربرد واژگان. واژهایی که موقع صحبت به کار می برین نشون دهنده ی این هستن که واقعا به اینکه یک تیم هستین باور دارین یا نه! واسه ساختن فضایی متحد و همدل، به جای «من» یا «تو» از «ما» استفاده کنین. این نشون می ده که شما به اعضای تیم تون به عنوان همکار اعتماد دارین و به قابلِ تکیه بودن شون شکی ندارین. البته فراموش نکنین که رفتارتون باید با گفتارتان همخوانی داشته باشه.
  • تفویض اختیار. مدیران با تفویض اختیار، وظایف و مسئولیتا، اعتمادشون رو به اعضای تیم و همکاران شون اثبات می کنن. این یعنی شما به تواناییای اونا واسه انجام وظایف باور دارین. اما پس از واگذاری کاری به دیگری، بهش واسه انجام اون فرصت بدین و پیوسته به دنبال بازرسی نباشید، چون این کار نشون دهنده ی نبود اعتماده؛ تنها کافیه تا بهش بازخورد بدین.
  • بازخورد. معمولا مدیران هستن که به کارکنان بازخورد میدن، اما اگه از اونا درباره ایده ها و تصمیمات تون نظر خواهی کنین نشون میدید که دیدگاه اونا براتون ارزشمنده. پذیرا بودن شما واسه بقیه ارزشمنده، به ویژه اگه بر مبنای بازخورد دریافتی اقدام کنین.

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید