ممکنه اصطلاح «رهبریِ قابل اعتماد» به گوش تون خورده باشه. کتابا، دوره های آموزشیِ رهبری و حتی کسب وکارها طبق این ایده ساخته شدن. اما معمولاً شناسایی رهبران قابل اعتماد ساده تر از شناسایی روش ایه که اونا رو به اینجور رهبری تبدیل کرده.

عبارت رهبرِ قابل اعتماد دقیقاً به چه معناست؟ دقیقاً چی می تونه از افراد یک رهبر قابل اعتماد بسازه و به چه دلیل این ارزش رو داره که سعی کنیم اینجور رهبری بشیم ؟

جوابای زیاد و مختلفی واسه این سؤالات هست. در این مقاله درباره چراییِ اهمیت این نوع رهبری به بحث می پردازیم و ویژگیای مختلفی که باعث می شن یک نفر تبدیل به رهبری قابل اعتماد شه رو مورد بررسی قرار میدیم.

به چه دلیل رهبریِ قابل اعتماد؟

مسئله رهبری الان با رهبری در نسل پدران ما متفاوته. سبک مدیریتِ بالا به پائین دیگر جواب نمی ده. کارگران و کارمندان الان خواهان این هستن که به طور کامل در کارا مشارکت داده شن و بهش چیزی که انجام میدن پایبند باشن. اونا می خوان این احساس رو داشته باشن که کاری که انجام میدن مهمه و این اهمیت به وسیله بقیه درک می شه و لازم میدونن که کسی مدیریت و ریاست اونا رو به عهده داشته باشه که بهش باور داشته باشن.

به دلیل این انتظارات سطح بالا، بسیار مهم و حیاتیه که رهبران بدونن که چیجوری الهام بخشِ افراد تحت هدایت خود باشن و اعتماد اونا رو جلب کنن. هنگامی که افراد در کنار رهبری کار می کنن که به معنای واقعیِ کلمه یک رهبر قابل اعتماده، تموم قلب و ذهن خود رو وقف کارشون می کنن. در اینجور موقعیتایی روح کار تیمی و وفاداری می تونه در درون سازمان جاری و ساری شه و پس روحیه ی بالای کارکنان و بهروه وری در انجام وظایف و پروژه ها به شکل خارق العاده ای حاصل شه.

رهبران قابل اعتماد الهام بخش و القا کننده ی اعتماد در سازمان خود هستن. افراد خواهان شفافیت در مورد مسائل و مشکلات هستن، و این موضوع به این معنیه که با شفاف بودن در مورد مسائل و مشکلات و برقرای اعتماد دوطرفه، افراد تعهد و تمایل بیش تری به حل مشکلات دارن تا ندیده گرفتن اونا.

رهبریِ قابل اعتماد چیه؟

رهبریِ قابل اعتماد می تونه الهام بخش افراد باشه تا خوب با همدیگه کار کنن، سعی مضاعفی داشته باشن و با هم خوب رابطه برقرار کنن. اما چیجوری بقیه رو به شکل ی قابل اعتماد هدایت و رهبری کنیم؟ این روش رهبری شامل چه مواردی می شه؟ جواب ساده ای واسه این سوالا وجود نداره، چون که این روش رهبری موارد مختلفی رو شامل میشه و شامل مجموعه متنوعی از مهارت ها، اقدامات و رفتارها می شه. در اصل، رهبریِ قابل اعتماد، به درستی رفتار کردن و باثبات بودنه.

مثلا، رهبران قابل اعتماد با ثابت ماندن بر ارزشای خود، الهام بخش افراد تحت هدایت خود می شن. اینجور رهبرانی خوب خود رو می شناسن و در گرفتن تصمیماتی که به درست بودن شون ایمان دارن، اجازه نمی دن هیچکی مانع اونا شه. اونا راستی و درستی و اصول اخلاقیِ خاصِ خود رو دارن و حتی در مواقع بروز مشکلات هم مناسب و باثبات عمل میکنن.

چیجوری به شکل ی قابل اعتماد بقیه رو رهبری کنیم؟

راه رسیدن به این نوع رهبری، راه مستقیم و ً مشخصی نیس. همونجوریکه پیش از این گفته شد، شامل مهارت ها، رفتار و اقدامات بسیار مختلفی می شه. با تمرکز بر بعضی از عادی ترین ویژگیا و خصایص، می تونین راه خود رو واسه رسیدن به رهبری قابل اعتماد شروع کنین.

حال نگاهی خواهیم انداخت به موارد اصلی و کلی در بحث رهبریِ قابل اعتماد (اخلاق، قدرت، ارتباطات و سازمان)، و چگونگی پیشرفت این عوامل رو مورد بررسی قرار میدیم.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   رهبری چابُک لازمه موافقت با شرایط متغیر دنیای کسب وکار "

اخلاق

رهبران قابل اعتماد، رهبرانی اخلاق مدار هستن. اونا اصول اخلاقی خود رو مشخص کردن و هیچ وقت از باور خود بر درست بودن یا غلط بودن کار یا چیزی، کوتاه . اگه واسه شناسایی ارزشا و اصول اخلاقی خود به کمک نیاز دارین، مقاله رهبریِ اخلاقی شروع بسیار خوبیه.

قدرت

همه رهبران از قدرت برخوردارن. اما رهبران قابل اعتماد میدونن که چیجوری به درستی از قدرت خود استفاده کنن (به صلاح گروه خود و واسه رسیدن به اهداف مورد نظر) شکلای مختلف مختلفی از قدرت هست. یکی از اونا قدرت تخصصه. در این مورد به عنوان یک رهبر باید درباره کاری که انجام میدید تخصص کامل داشته باشین و واسه همین افرادتان واسه تون ارزش خاصی قائل می شن.

رهبران قابل اعتماد با تکیه بر الگو بودن واسه افراد خود، اونا رو هدایت و رهبری می کنن. وقتی رهبران به گفته های خود عمل کنن، از طرف اعضای تیم خود مورد احترام و تشویق قرار می گیرن. رهبران قابل اعتماد توجه دارن که از چه نوع قدرتی در چه موقعیتی استفاده کنن و شناخت و درک خوبی از قدرت دارن (اینکه از کجا میاد و چیجوری میشه با استفاده از اون کارا رو خوب به انجام رساند).

ارتباطات

رهبران قابل اعتماد خوب با بقیه رابطه برقرار می کنن و جهت تفهیم ارزشای خود واسه افرادشان، الهام بخشی به اونا و ارسال دستورات شفاف، از راه حلای مختلف بهره می گیرن. اونا معمولا از قصه پردازی به عنوان یک روش مؤثر واسه انتقال پیامای مهم خود به افرادشان استفاده می کنن. قصه پردازی می تونه الهام بخش تیم جهت سخت کوشی بیش تر باشه و اگه خوب صورت گیرد می تونه با اسطوره سازی مناسب، فرهنگ سازمانی رو به طور کامل عوض کنه.

ایجاد رابطه چیزی دو طرفه. رهبران قابل اعتماد میدونن که به بقیه و خواستهای اونا هم باید توجه داشته باشن و به افراد خود خوب گوش میدن و پیشنهادهای خوب رو فارغ از اینکه از طرف چه کسیه، قبول می کنن .

ارتباطات خوب شامل بازخورد هم می شن. واسه مدیران بسیار سخته تا بازخورد مورد نیاز جهت پیشرفت خود رو دریافت کنن (چون که هیچکی دوست نداره که به رئیس خود بگه که نظراتش به درد نمی خورند!) اما رهبران قابل اعتماد بسیار سعی می کنن تا فرهنگ ارتباطات شفاف رو در تیم و سازمان خود نهادینه کنن. اونا میدونن که شک نداشته باشین عملکردشون بی اشکال نمیشه و علاقه مند به کار کردن با کسی هستن که به طور شفاف نظرشون رو در مورد کارکرد اونا بگه.

جهت افزایش مهارتای خود در این بخش، می تونین مقالات گوش دادن فعال و چیجوری با انتقادات سر و کار داشته باشیم رو بخونین.

سازمان

شاید همه ما رهبرانی رو دیده ایم که منافع خود رو بر منافع سازمان و افراد تحت هدایت شون ترجیح بدن. اما رهبران قابل اعتماد هیچوقت فراموش نخوان کرد که چه مسئولیت بزرگی رو به عهده دارن. اونا شرکت و افراد تحت هدایت شون رو در اولویتِ اول خود قرار میدن. اهداف یک رهبر باید منطبق با اهداف شرکت باشه. وقتی این دو نوع اهداف از برابری کافی بهره مند نباشن، تمرکز رهبر به دو قسمت تقسیم شده و با مشکل روبرو میشه.

با مطالعه در مورد ی مدیریت بر مبنای اهداف، بیش تر درمورد برابری اهداف خود و اهداف سازمان یاد بگیرین.

رهبران قابل اعتماد خوب میدونن که چیزی باعث تحریک و انگیزه سازمان و افراد اون می شه. این موضوع از این جهت موضوع مهمیه که اگه با محرکایی که بر کارکرد سازمان مؤثر هستن آشنایی نداشته باشین هیچ وقت نخواهید فهمید که دقیقاً چی باعث شده که شرکت و یا تیم شما خوب کار نکنن.

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید