محمد ۱۸ ماه قبل به تیم احمد اضافه شده و ثابت کرده که فروشنده ای با استعداد و موفقه. اون معاملات بزرگی رو به انجام رسانده و درآمد زیادی واسه شرکت داشته و روابط خوبی با مشتریان ایجاد کرده. به همین دلایل، هنگامی که رهبر تیم فروش شرکت به بخش دیگری منتقل شد،احمد بی هیچ تردیدی محمد رو جانشین اون کرد.

اما چند هفته بعد از این تصمیم خود پشیمون شد. اینکه محمد در فروش مهارت خوبی داره به این معنی نیس که مهارتای مدیریت تیم رو هم دارا باشه. اون آدم کم حوصله و فوق العاده کمال گراییه و در تشریح خواستهای خود از افراد خوب عمل نمی کنه. حالا احمد فهمیدهه که هنگامی که داشت محمد رو واسه پست جدید انتخاب می کرد، روی موفقیتای اون تمرکز کرده و نقاط ضعف اونو ندیده گرفته. اون باید از راه و روش رهبریِ طبق نقاط قوت استفاده می کرد و بر ارتقای نقاط قوت موجود محمد تمرکز می کرد و شخص دیگری رو جانشین رهبر تیم فروش می کرد که مهارتای مدیریت بیش تر و کارآمدتری داشته باشه.

در این مقاله می بینیم که رهبری طبق نقاط قوت چیه و چگونگی استفاده از اون جهت پیشرفت خود و اعضای تیم تون رو بررسی انجام میدی. نقاط ضعف و قوت این راه و روش رو مرور می کنیم و می بینیم که چیجوری میشه نقاط ضعف و قوت خود رو شناسایی کنیم تا بتونیم رهبر کارآمدتری باشیم.

رهبریِ طبق نقاط قوت چیه؟

رهبریِ طبق نقاط قوت بر این موضوع دلالت داره که باید بر نقاط قوت خود تمرکز کنیم و وظایفی رو که نمی تونیم خوبِ بقیه بکنیم به کسائی تفویض کنیم که مهارت بیشتری در اون دارن. از این راه و روش می تونین جهت شناسایی نقاط قوت اعضای تیم خود استفاده کنین و اونا رو تشویق کنین تا از نقاط قوت خود در جهت منافع همه گروه بهره ببرن.

بعضی وقتا از رهبران این انتظار میره که در همه زمینه ها عالی عمل کنن و نقاط ضعف بسیار کمی داشته باشن. اما در واقعیت با وجود لیاقتا و تجربه هاش، شما تنها می تونین در یک بخش ی خاص و مشخص تخصص کامل داشته باشین و این تخصص تضمین نمی کنه که در همه مسائل و بخشا موفق عمل کنین.

وقتی که سعی می کنین تا در همه بخشا متخصص شید، این خطر هست که در هر بخش مهارت کمی پیدا کنین و این باعث نبود موثری شما می شه. پس مهمه که نقاط ضعف و قوت خود رو تشخیص بدین و وظایفی رو که بقیه بهتر از شما می تونن بکننن رو به اونا محول کنین.

امتیازات رهبریِ طبق نقاط قوت

حال نگاهی به امتیازات استفاده از راه و روش رهبریِ طبق نقاط قوت میندازیم. مثلا:

  • بهبود همکاریا و تفویض وظایف: کار کردن با متخصصین در بخشایی که در اون تجربه کم تری دارین نشون دهنده ی نقطه قوت شماس نه نقطه ضعف. وقتی به کمک نیاز دارین این موضوع رو با بقیه مطرح کنین و پذیرای تخصص بقیه باشین و سبک رهبری توافقی رو بیش تر در دستور کار خود بذارین. روی اون چیزی که در انجام اون بهترین هستین تمرکز کنین و وظایف دیگر رو به طور موثر به بقیه تفویض کنین.

  • افزایش تعهد کاری: تشویق کردن اعضای گروه به افزایش نقاط قوت شون، تعهد و تعلق خاطر اونا رو افزایش می ده. یک نظرسنجی نشون داده که تمرکز مدیران بر نقاط قوت کارمندان فقط در یک درصد از کارمندان باعث کاهش تعهد کاری شده، در حالی که ندیده گرفتن کارمندان، در چهل درصد از اونا باعث کاهش تعهد کاری گردیده.

  • استخدام موثر: می تونین از رهبری طبق نقاط قوت واسه پیشرفت تیم خود استفاده کنین. این راه و روش شما رو تشویق می کنه تا افراد رو نه طبق یکی بودن با علایق و مهارتای خود بلکه طبق نقاط قوت فردی اونا انتخاب کنین. بهتره تیمی با ویژگیای جور واجور، با نقاط قوت، مجموعه مهارت ها، نگاه ها و ارزشای فرهنگی مختلف و جور واجور تشکیل بدین.

  • تشویق به خلاقیت: این راه و روش به این معناست که شما اعتمادبه نفس بیش تری در تفویض و انتقال مسئولیتا به اعضای تیم خود دارین و کم تر بر این تأکید دارین که افراد خودشون رو با وظایف برابری دهند، چون که این کار باعث کاهش خلاقیت و نوآوری در اونا می شه.
  • رهبری بر اساس نقاط قوت چیه و چیجوری مورد استفاده قرار میگیره؟  آموزشی

مشکلات رهبری طبق نقاط قوت

گذشته از نقاط قوت، این نوع رهبری نقاط ضعف خاص خود رو هم داره. نقاط ضعفی مثل:

  • برگشت وظایف مثل: این راه و روش می تونه باعث طبقه بندی و محدود کردن افراد شه. مثلا اگه افراد رو تشویق کنین که تنها بر نقاط قوت خود تمرکز کنن، ممکنه از اینکه نمی تونن مثل بقیه، بخشای تخصص خود رو گسترش دهند خسته، دلسرد و آزرده شن.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   رفتار درمانی شناختی (CBT) چیه؟ 

  • اجماع بیشتر از حد: اگه هرکی فقط روی نقاط قوتش تمرکز کنه و فقطً بخش ی مربوط به خود رو دنبال کنه، ممکنه در تعیین مقصد کلی گروه و تصمیمات پایانی دچار مشکل شید.

  • ندیده گرفتن نقاط ضعف: این راه و روش بر تشکیل استعدادها و نقاط قوت تأکید داره اما در بعضی بخشا این نیاز هم هست که به نقاط ضعف کارکرد و کمبودای علم و مهارت رسیدگی کنین. وگرنه شما و اعضای تیم تون پیشرفت کم تری دارین و نقاط ضعف کارتون پوشش داده نمیشه.

چگونگی استفاده از رهبریِ طبق نقاط قوت

کامل راث (Tom Rath) و بری کانشی (Barry Conchie) درسال ۲۰۰۹ در کتاب خود با عنوان “Strengths Based Leadership: Great Leaders, Teams, and Why People Follow” میگن که موفق ترین تیما دارای بازه ی بزرگی از نقاط قوت هستن. اونا چار دسته کلی از این نقاط قوت رو مطرح کردن:

  1. اجرا: این دسته به توانایی به انجام رساندن کارا مربوط می شه. یک مدیر و مجری خوب در تنظیم و کنترل وظایف، رویدادها و افراد مهارت داره، و دارای تمرکز و آمادگی کافی واسه پذیرش مسئولیت کارهاست.

  1. تاثیرگذاری: این دسته به قدرت تاثیرگذاری و قانع کردن بقیه به پشتیبانی کردن از تصمیمات، پروژه ها، وظایف، نگاه ها و رویکردهای سازمانی اشاره داره.

  1. ایجاد روابط: توانایی تشویق افراد به کار کردن با همدیگه جهت رسیدن به یک هدف یا آرزوی مشترک.

  1. تفکر هدفمند: کسی که از تفکر هدفمند استفاده میکرد، در بررسی اطلاعات، درک روابط مسائل، و نگاه کردن به مسائل از بیرون و داخل مجموعه، مهارت داره.

واسه کسب موفقیت لازم نیس که در هر چار بخش عالی عمل کنین، اما باید مطمئن شید که در تیم تون در هر بخش کمه کم یک نفر نقاط قوت مربوط بهش بخش رو داشته باشه تا افراد و مهارتهایشان بتونن مکمل همدیگه باشن. حال می بینیم که چیجوری تشخیص بدیم که نقاط قوت مون در کدوم یک از این چار بخش قرار می گیرن.

۱. اجرا

در این دسته، افراد معمولاً زمان خود رو فوق العاده موثر مدیریت می کنن، بهره وری بالایی دارن و تمایل دارن که کارا رو خوب به پایان برسانند. پس واسه شروع جهت تشخیص اینکه نقاط قوت تون در این بخش قرار می گیرن یا نه، سعی کنین با کمک سوالات زیر، میزان توانایی خود رو .

  • تا چه حد زمان خود رو خوب مدیریت می کنین؟
  • میزان بهره وری شما چقدره؟
  • چقدر از مهارتای مدیریت پروژه بهره مند هستین؟

بر کار خود تمرکز دارین و می تونین خود رو خوب در جریان کارا قرار بدین و بر اونا تمرکز داشته باشین یا در تمرکز کردن روی کارا با مشکل روبرو هستین؟ اگه خیلی راحت تمرکز خود رو از دست میدید و در توجه به جزئیات با مشکل روبرو اید از تفویض وظایف اجرایی به افراد قوی تر در این بخش استفاده کنین.

۲. تاثیرگذاری

کسائی که در این بخش قوی هستن، این توانایی رو دارن تا با تاثیرگذاری و ایجاد انگیزه در بقیه در تصمیمات و پروژه های خود، حمایت اونا رو رو جلب کنن. باید بفهمین که چیجوری می تونین بقیه رو به هیجان آوردن کنین و سعی کنین دریابید که چیجوری با اعضای تیم خود رابطه و رفت و امد مناسبی داشته باشین.

واسه رهبری بقیه جسارت و اعتماد به نفس کافی دارین؟ هدف شما افزایش موفقیتای کل تیمه؟ اگه جواب تون به این سؤالات مثبت باشه به احتمال زیاد شما فرد تاثیرگذاری هستین و باید تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشین.

۳. ایجاد روابط

ترجیح میدید که واسه رسیدن به یک هدف یا آرزوی مشترک با بقیه کار کنین و خیلی راحت بین افراد، پروژه ها، اهداف و سازمان رابطه ایجاد می کنین؟

افرادی که نقاط قوت شون در این دسته قرار میگیره، بیشتر از بالایی برخوردارن و علاقه مندن که به عنوان عضوی از یک تیم کارکنند. جهت پی بردن به این موضوع که چقدر می تونین خوب با بقیه کار کنین و با اونا ارتباطات مؤثر برقرار کنین می تونین از تستای هوش هیجانی استفاده کنین. اگه از توانایی همدلی برخوردارید، اگه خوب به بقیه گوش میدید و اگه نیازای بقیه رو درک می کنین، شما در ایجاد روابط توانا هستین.

۴. تفکر هدفمند

افرادی که تفکر هدفمند دارن، بیشتر افراد خلاقی هستن و ترجیح میدن که با ایده ها و نظرات سطح بالا سر و کار داشته باشن تا جزئیات یک وظیفه ی مشخص. واسه شناسایی اینکه مهارتاتون در این دسته قرار می گیرن یا نه، از آزمونای خلاقیت استفاده کنین.

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید