فرض کنین صاحب یک برند جدید هستین و یک محصول با نام درخور و کیفیت بالا رو همراه با یک برنامه ی منظم فروش واسه ارائه به بازار آماده کرده اید. شاید تصور کنین که همه چیز واسه شروع آمادهه، در حالی که نکته ی مهمی هست که شما بهش فکر نکرده اید ولی در معرفی محصول شما نقش مهمی رو اجرا می کنه: رنگ برند.

 

شاید این طور به نظر برسه که رنگ، موضوع ی کم اهمیتیه و فقط واسه استفاده در سایت، لوگو و جزییات کار استفاده می شه اما بهتره بدونین که رنگ برند شما اولین چیزیه که مردم با اون روبرو می شن و می تونه خیلی نظر اونا رو نسبت به محصولاتتان تحت اثر بذاره.

چون قالب رنگ ها بر ناخودآگاه آدم ها اثر می گذارد و احساسات اون ها رو به جریان میندازه واسه استفاده مناسب از اون ها باید حمایت ی قوی علمی داشت. تحقیقات نشون می بده که آدم های مختلف به روشای متفاوتی نسبت به رنگ ها واکنش نشون می دهند. با توجه به این موضوع، طراح ها و فروشنده ها باید توازنی بین رنگ ها و سلیقه ها برقرار کنن. اگه این کار به درستی انجام بگیره، رنگ ها می تونن روی طرز فکر مشتری ها اثر زیادی بذارن و مردم رو واسه خرید محصول تشویق کنن.

پاملا وبر (Pamela Webber) به عنوان مسئول ارشد بازاریابی شرکت طراح ۹۹ (۹۹design) باور داره که پاسخی که مشتری ها به یک رنگ می دهند تحت اثر ۳ عامل قرار داره: حس زیبایی شناختی، باورها و اعتقادات سنتی و تکامل تدریجی باورهایشان.

  • حس زیبایی شناختی: وبر باور داره که ترکیب بعضی رنگ ها با یک دیگر بسیار دلنشینه، در صورتی که یه سریای دیگه اصلا هماهنگ نیستن و چون جلوه ی زیبایی نداره، مشتری رو دل سرد می کنه.از طرف دیگر ترکیب رنگ هایی که با هم شباهت دارن واسه مشتری ها بسیار چشم نواز هستش.
  • باورها و اعتقادات سنتی: این موضوع بر این که چیجوری فردی یک رنگ رو درک می کنه اثر می گذارد. این که لباس سفید عروس نشون دهنده ی پاکیه یا لباس مشکی افراد عزادار، اتفاق یک مصیبت رو نشون می بده، مثال هایی واسه این موضوع هستن.
  • تکامل تدریجی باورها: محققان فکر می کنن که اون چه بعضی از رنگ ها تو ذهن ما تداعی می کنن، حاصل یک سیر تکاملی و تدریجیه. مثلا الان افراد کمی هستن که رنگ مورد علاقه ی اون ها قهوه ای باشه؛ چون این رنگ فرد رو به یاد پوسیده شدن می اندازد در حالی که رنگ قرمز در تموم دنیا نشون دهنده ی احساسات شدیده.

رنگ برند و مصرف کننده ها: مردم در مورد طیف رنگی برند شما چه جوری فکر می کنن؟

رنگ برند شما چه تاثیری بر مشتری هاتون داره؟  آموزشی

  • قرمز: هوس، سرعت، خشم، قدرت
  • نارنجی: انرژی، شادی، سرزندگی، بهبود
  • زرد: دوستی، جوونی، هیجان، شادی
  • سبز: طبیعت، تازگی، رشد، برابری
  • آبی: علم، امنیت، اعتماد،آرامش
  • رنگ برند شما چه تاثیری بر مشتری هاتون داره؟  آموزشی

  • بنفش: سلطنت، ذکاوت، استقلال، معنویت
  • صورتی: لطافت، پرورش، نرمی
  • قهوه ای: جدی بودن، قابل اعتماد بودن، تواضع
  • سفید: پاکی، تمیزی، صلح، تقوا
  • مشکی: رسمیت، تجلل، رازداری، جادو
  • خاکستری: بی طرفی، توافق، بلوغ، تسلط

آنالیزی که در مورد لوگوی بیشتر از ۵۰۰ شرکت صنعتی انجام گرفت نشون داد که بیش ترین رنگ استفاده شده در لوگوها آبیه (۵۵%) و بعد از اون سفید(۴۶%)، سیاه(۴۲%) و قرمز (۳۴%). ترکیب رنگ ها هم به نوع صنعت و پیامی که صاحبان صنعت می خواهند به مشتری ها منتقل کنن و یا برعکس، از انتقال اون پرهیز کنن بستگی داره.

وبر می گوید: اگه شما صاحب یک بانک هستین بهترین گزینه ها واسه شما آبی، خاکستری و قهوه ای هستن که نشون دهنده ی اعتماد و امنیت هستن در صورتی که رنگ قرمز، ممکنه خطر رو تو ذهن افراد تداعی کنه. و اگه شما صاحب یک برند واسه خونواده ها هستین استفاده از رنگ سیاه – با این که این رنگ باعث می شه که تصاویر بسیار مجللی به ذهن برسن – به ضرر شماس. با توجه به این موضوع رنگ سیاه شاید گزینه مناسبی واسه یک برند باشکوه مده.

رنگ برند شما چه تاثیری بر مشتری هاتون داره؟  آموزشی

از طرف دیگر رنگ زرد بسیار سرزنده، گرم و بانشاطه. تعداد خیلی از مشاغلی که با خونواده ها سروکار دارن – مثل مک دونالد – از رنگ زرد استفاده می کنن تا بهش ها از راه لوگو خوش اومد بگن.

مثال هایی از زندگی واقعی

کباب مکزیکی Costa Vida

رنگ برند شما چه تاثیری بر مشتری هاتون داره؟  آموزشی

مدیر فروش این برند می گه: ما از طیف محدودی از رنگ ها در و مغازه هامون استفاده می کنیم. رنگ نارنجی، سبز و  آبی رنگایی هستن که بیش ترین کاربرد رو واسه ما دارن. چون costa vida به معنی زندگی ساحلیه، ما سعی کردیم تا با استفاده از رنگای سبز و  آبی که نشون دهنده ی دریا و رنگ نارنجی که معرف خورشیده، معنی نام برندمون رو تو ذهن مشتری تداعی کنیم. از طرف دیگر این رنگ ها بسیار گیرا و پویا هستن و چون خوب به چشم می آیند، واسه تابلوهای تبلیغاتی خیلی مناسب هستن. اما وقتی قراره برندمون رو از راه عکس های غذا معرفی کنیم، از رنگ های سطوح طبیعی استفاده می کنیم. مثلا: رنگ چوب سالخورده. چون در این مورد ما می خواهیم رنگ غذا جلب توجه کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   رشد سریع مو با موادی که شما رو از ریزش مو نجات می ده "

باشگاه ورزشی Retro

رنگ برند شما چه تاثیری بر مشتری هاتون داره؟  آموزشی

موسس باشگاه ورزشی رترو می گوید که رنگ زرد و نارنجی رو واسه برندش انتخاب کرده چون این رنگ ها پر از انرژی هستن. این رنگ ها بسیار پرجنب و جوش هستن و وقتی شما در سالن راه می روید خیلی توجه شما رو به خود جلب می کنن. اگه شما یک روز بد رو گذرونده باشین یا به هر دلیلی بی حال و کم انرژی باشین با دیدن این رنگ ها حال و هوای شما تغییر می کنه، حالتون بهتر و پس فعالیت شما موثرتر می شه. قراره که در آینده از اثر عطر هم در کنار رنگ  ها استفاده کنیم. این خیلی مهمه که شما بفهمین که ورزش چقدر در زندگی و سلامت شما اثر داره. واسه این موضوع باید اونو با چشم خود ببینین، با دستتون لمسش کنین و اونو تنفس کنین.

انتخاب رنگ برند واسه شما

رنگ برند شما چه تاثیری بر مشتری هاتون داره؟  آموزشی

وقتی می خواهید لوگو، سایت یا وسایل تبلیغاتی خود رو طراحی کنین باید به پیامی که می خواهید تو ذهن مشتری هاتون تداعی کنین اهمیت بدین و رنگ برندی رو انتخاب کنین که در رساندن این پیام به شما کمک کنه.

رنگ هایی که واسه استفاده می کنین، باید واسه مشتری ها دل گرم کننده باشن. این رنگ ها باید نشون دهنده ی ویژگی های تجاری شما باشن. ریچارد استیونسون (Richard Stevenson) به عنوان یک مدیر فروش و در مصاحبه با Business New Daily می گه: «در کل، ما به صاحبان صنایع پیشنهاد می کنیم که واسه داشتن یک تبلیغ مناسب طوری از تصویر محصولشان استفاده کنن که این تصویر درک درستی از تجارتشان به مشتری ها ارائه کنه. هم اینجور محصول باید در مرکز توجه قرار داشته باشه، پس بهتره از رنگ های افتاده، مثل خاکستری واسه پس زمینه استفاده شه. اما اگه بازه ی بسیار گسترده ای واسه اجناس هست می توان از رنگ های جذاب تر هم واسه استفاده کرد.»

اون بر اهمیت رنگ زمینه هم تاکید کرد و گفت که اهمیت رنگ زمینه به اندازه ی رنگ لوگو یا خود محصوله. رنگ سفید روشن شاید یک انتخاب ساده و عادی باشه ولی همیشه بهترین نیس. رنگ خاکستری روشن یا مشتقات سفید چون خیلی راحت قابل دیدن هستن، انتخاب های مناسبی هستن. هر چند اگه محصول تون رنگ روشنی داره زمینه های تیره تر مثل سیاه، صورتی یا سبز واسه معرفی محصول مناسب ترن.

رنگ ها وسیله قدرتمندی هستن، از اون ها در جهت منافع خود استفاده کنین. – بیکر

کارشناسان باور دارن که رنگ هایی که شاید واسه یک تجارت اصلا مناسب نباشن، واسه دیگری قابل قبول ان. مثلا رنگی که شاید واسه یک تولیدکننده ی نرم افزار انتخاب خوبی نیس، مناسب بوتیکیه که صابون های دست ساز تولید می کنه. هم اینجور اگه در از رنگ های زیاد استفاده شه، مشتری واسه دریافت پیامی که قراره بهش منتقل شه دچار مشکل می شه.

اگه همیشه به دنبال رنگ های روشن و ملایم باشین و بخواهید به مردم آرامش بدین، موفق نخواهید شد. مثلا اگه قراره طرحی واسه غذا داشته باشین، باید اشتهای مردم رو تحریک کنین. پس باید از رنگ های تندتر و پرانرژی تر استفاده کنین. در کل، باید با توجه با قالب تجارتتان یک رنگ درست و به جا انتخاب کنین.

از طرف دیگر باید به بقیه رقیبان و هم صنفان خود هم توجه داشته باشین. البته باید حواستون باشه که دقیقا از همون رنگا و قالب ها استفاده نکنین و رنگی رو انتخاب کنین که مشخص کننده ی اهداف و موقعیت شما باشه.

مثلا اگه در صنعت شما بیشتر از حد از رنگ زرد استفاده می شه و شما تصمیم دارین که یک تصویر صمیمی و صمیمی ارائه بدین، بهتره رنگ صورتی یا نارنجی رو جانشین کنین.

واسه این که بهترین انتخاب رو داشته باشین، بهتره از یک شرکت طراحی حرفه ای کمک بگیرین.

منبع : businessnewsdaily


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید