۱. اگه امکانش هست، خودتون رو از قبل آماده کنین

رفع دلشوره با ۷ راه حل شگفت انگیز  آموزشی

از قبل واسه روز موعود آماده شید و کارا رو به لحظات آخر موکول نکنین. اینطوری، به خودتون مطمئن تر میشید و احساس آرامش بیشتری پیدا می کنین. مثلا اگه جلسه ی مهمی در پیش دارین، خودتون رو واسه صحبتایی که میدونید یا پیش بینی می کنین در جلسه مطرح می شن، خوب آماده کنین. یا اگه با یک دوست جدید واسه اولین بار قرار ملاقات دارین، در فکر چند موضوع جالب باشین تا در صورتی که دیگر حرفی واسه ادامه گفت و گو نداشتید، با طرف مقابل تون مطرح کنین. اگه هم به مصاحبه ی شغلی دعوت شدین، سؤالاتی رو که حدس میزنین در مصاحبه مطرح می شن با خودتون مرور کنین تا چند جواب سنجیده و آماده در چنته داشته باشین.

رفع دلشوره با ۷ راه حل شگفت انگیز  آموزشی

۲. از خودتون بپرسید بدترین حالتی که شاید اتفاق بیفته چیه؟

رفع دلشوره با ۷ راه حل شگفت انگیز  آموزشی

به این سؤال جواب بدین تا بیهوده از کاه کوه نسازید و بتونین آرامش خود رو حفظ کنین. مثلا اگه ملاقات با دوست جدیدتون طوری که انتظارش رو دارین پیش نرود، بدترین حالتش اینه که دوستی تون ادامه دار نمیشه و فوقش چند روزی غصه می خورید، اما آسمان که به زمین نمیاد! تازه اگه خوش بینانه به قضیه نگاه کنین، می بینین که در این تجربه بد هم درسی پنهون.

۳. تصویرسازی ذهنی مثبت انجام بدین

رفع دلشوره با ۷ راه حل شگفت انگیز  آموزشی

افرادی که همیشه دلشوره می گیرن، معمولا عادت دارن بدترین حالت هر اتفاقی رو ملکه ی ذهن خود کنن و فقط تصویرسازیای ذهنی منفی بکنن. اما پیشنهاد می کنیم بار دیگری که دچار دلشوره شدید، به اتفاقاتی که در پیشه با دید مثبت نگاه کنین. حتما می پرسین چجوری؟

  • در مکانی آروم و راحت دراز بکشین یا بشینین و چشمان تون رو ببندید.
  • با خودتون فکر کنین که مثلا جلسه ی امروز عصر چقدر عالی پیش خواهد رفت و چقدر حس خوبی دارین. این حالت رو با تموم وجود تصور کنین. خودتون رو ببینین که با گشاده رویی و یک لبخند متین در جلسه حاضر هستین و اوقات خوشی رو با همکاران تون می گذرونین. حتی نتایج دلخواه تون رو هم مجسم کنین.
  • بعد تصور کنین همه چیز همون طوری که مایل هستین، جلو رفته و جلسه با نتایجی رضایت بخش به پایان رسیده.

این تمرین کمک تون می کنه تا به یک تصور مثبت و آرامش بخش برسین و با اعتماد به نفس بیشتری در جلسه حاضر شید. شاید یک بار که از انجام این تمرین نتیجه بگیرین، تشویق شید که هر دفعه انجامش بدین.

۴. ریتم خود رو کُند کنین و از شکم نفس بکشین

رفع دلشوره با ۷ راه حل شگفت انگیز  آموزشی

چند دقیقه قبل از حضور در موقعیتی که موجب دلشوره تون شده، ریتم خود رو کُند کنین. مثلا یواش تر راه برید یا حتی اگه دل تون خواست، یک دقیقه صبر کنین و بی حرکت بایستید.

بعد از راه بینی یک نفس عمیق بکشین، عمیق تر از حد عادی. یادتون باشه حتما از شکم نفس بکشین و نه از قفسه ی سینه. خیلی از افراد وقتی دچار استرس یا دلشوره می شن، از قفسه ی سینه نفس میکشن، در حالی که باید از شکم نفس بکشین و در همین حالت، یک یا دو دقیقه فقط به دم و بازدم آهسته ای که از راه بینی انجام میدید، فکر کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   رفتاری که شما رو از ۹۰ درصد جامعه موفق تر می سازه 

اینطوری، آرامش خود رو به دست میارید و راحت تر می تونین افکارتان رو جمع و جور کنین. اگه فقط روی نفس کشیدن تون تمرکز کنین، دوباره می تونین بدون اینکه ذهن تون درگیر شکستای گذشته یا نگرانیای آینده باشه، به زمان حال برگردید.

۵. فرض کنین در جمع دوستان صمیمی تون قرار خواهید گرفت

رفع دلشوره با ۷ راه حل شگفت انگیز  آموزشی

شاید جلسه ی مهمی در پیش دارین یا مثلا قراره با شخصی که واسه تون خیلی آشنا نیس ملاقات کنین و برخلاف اجرای راه حل قبلی بازم آروم نشده اید. در اینجور زمانی قبل اینکه در جلسه یا سر قرار حاضر شید، پیش خودتون فرض کنین قراره دوستان صمیمی تون رو ببینین. اگه افرادی رو که منتظرتان هستن مثل دوستان خود فرض کنین، احساس آرامش، راحتی و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنین و در یک حالت عاطفی و چارچوب ذهنی خوب قرار می گیرین. با این طرز فکر می تونین روند مکالمه رو به همون شکلی که با دوستان تون صحبت می کنین، طبیعی پیش ببرین و بیشتر از حد واسه فکر کردن مکث نکنین.

۶. بقیه اون قدرها هم که خودتون فکر می کنین، به شما توجه نمی کنن

رفع دلشوره با ۷ راه حل شگفت انگیز  آموزشی

شاید احساس کنین بقیه همیشه به کارایی که انجام میدید چشم دوخته ان، قضاوت تون می کنن و در کل، همیشه در کوک تون هستن. اینجور طرز فکری معمولا دلشوره آوره و موجب می شه خیلی از فرصتا رو در زندگی از دست بدین. اما خیلی اوقات، بقیه اون قدرها هم که خودتون فکر می کنین روی شخص شما زوم نکرده ان. اینکه خودتون به کارایی که انجام میدید و حرفایی که میزنین زیاد فکر می کنین، دلیل نمی شه که بقیه هم همین قدر در کوک کارا یا حرف هاتون باشن. بقیه هم مثل شما به اندازه ای در فکر خودشون و مشغله های زندگی شون هستن که خیلی به شما فکر نمی کنن. وقتی قبول کنین که اون قدرها هم در مرکز توجه نیستین، آزادی عمل بیشتری واسه انجام خواستهای زندگی تون پیدا می کنین.

۷. به خودتون بگید که هیجان زده هستین

رفع دلشوره با ۷ راه حل شگفت انگیز  آموزشی

اگه بعضی وقتا نتونستید دلشوره ی خود رو به هیچ طریقی کنترل کنین، شاید بهتر باشه به خودتون بگید: «این که دلشوره نیس، هیجانه!» به بیان دیگر، سعی کنین طرز فکرتون رو نسبت به حس و حالی که در درون تون جریان داره، تغییر بدین تا شاید روحیه تون عوض شه و سر ذوق بیایید. این راه حل کمک تون می کنه تا اگه از واسه جلسه یا قرار ملاقاتی که در پیش دارین نگران هستین، به یک وضعیت ذهنی و روحی مناسب برسین و دوباره تمرکز خود رو به دست بیارین.

منبع : positivityblog

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید