علم رفتار سازمانی به مطالعه چگونگی رفتار و رفت و امد افراد در گروه مربوط می شه. معمولا این تحقیقات واسه ایجاد سازمانای کسب وکاری که بیشترین کارایی رو داشته باشن، اعمال می شن. ایده ی اصلی واسه مطالعه رفتار سازمانی استفاده از یک راه و روش علمی واسه مدیریت کارکنانه. نظریهای تحقیقات سازمانی واسه مدیریت منابع انسانی و با هدف به بیشترین حد رساندن بازدهی اعضای تیم، استفاده میشن. نوشته زیر رو بخونین تا ببینین رفتار سازمانی چیه.

 

جدا سازی کردن رفتار سازمانی

مدلا و فلسفهای بسیار متنوعی در رفتار سازمانی هست. حوز های تحقیق شامل بهبود کارایی شغلی، افزایش رضایت شغلی، ارتقای نوآوری و رهبریِ دلگرم کننده می شن. مدیران ممکنه واسه رسیدن به این نتایج، تاکتیکای مختلفی رو به کار بگیرن که می تونه شامل منظم دوباره گروه ها، اصلاح ساختارهای پاداش و تغییر روشای آزمایش کارکرد کارکنان باشه.

تاریخچه

با وجود اینکه که تا ده ۷۰ میلادی رفتار سازمانی به وسیله انجمن روان شناسی آمریکا به عنوان یک رشته دانشگاهی شناخته نمی شد، اما ریشهای اون به آخرای ده ۲۰ میلادی برمیگرده. زمانی که شرکت هاوتُرن الکتریک آزمایشایی ترتیب داد تا مشخص کنه که چه مقدار تغییر در محیط و طراحی، بازدهی کارمندانش رو تغییر می ده.

تحقیقات جور واجور اونا که بین سالای ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۳ انجام شد، بسیار گسترده و در یک بازه زمانی طولانی به دقت اندازه گیری شده بودن. این تحقیقات شامل بررسی اثر شکلای مختلف مختلف استراحتا (استراحتای کوچیک زیاد، تعداد کمی استراحت طولانی و چیزای دیگه ای به جز اینا) روی بهره وری، بهره وری در تنهایی و بهره وری در شرایط نوری متفاوت بود. معروف ترین نتیجه ای که در تحقیقات هاوترن به دست اومد چیزیه که الان با عنوان اثر هاوترن شناخته می شه. این اثر می گه افراد هنگامی که میدونن کارشون رصد می شه، رفتار متفاوتی از خودشون نشون میدن.

توجه بیشتر از حد به این یافته (که بعضی مخالف اون هستن)، به معنی ندیده گرفتن تحقیقات بیشتریه که می تونه باعث بهتر شدن رفتار سازمانی به عنوان یک رشته علمی و تخصص مدیریت منابع انسانی اون طور که امروز شناخته شده، شه. اید ه ی بررسی علمی رفتار و بهره وری در محیط کار، با هدف افزایش میزان و کیفیت کاری که یک کارمند قادر به انجام اینه، در کنار این ایده که کارکنان منابع قابل عوض کردن نیستن بلکه از نظر روان شناسی و میزان برابری شون با شرکت تنها ان، در زمانی که هاوترن مطالعه اش رو شروع کرد بسیار نو بودن. این دو ایده به ایجاد یک رشته مطالعاتی و تخصص کاری کمک خیلی زیادی کردن.

رفتار سازمانی تحقیقات خود رو روی موضوعات بسیار متنوعی متمرکز کرده. در ده ۴۰ و به خاطر جنگ جهانی دوم، رفتار سازمانی روی پشتیبانی و علم مدیریت تمرکز کرده بود. در طول این زمان تأکید بر این بود که با استفاده از مدلای ریاضی و بررسیای آماری بهترین جواب واسه سوالای پیچیده به دست بیاد. مطالعاتی که به وسیله مکتب اقتصادی کارنگی (Carnegie) در ده های ۵۰ و ۶۰ انجام شد این راه و روش عقلانی به تصمیم گیری رو پیشرفت بیشتری داد.

در ده ۷۰ نظریه ی احتمال و مؤسسات و بوم شناسی سازمانی، وابستگی منابع و عقلانیت محدود بیشتر مورد توجه بودن و منجر شدن که این رشته بیشتر روی تحقیقات کمّی تمرکز کنه. این یافتها و یه سری از نظریها به سازمانا کمک کردن که فهم بهتری نسبت به چگونگی بهبود ساختار کسب وکار و تصمیم گیری پیدا کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   رفع چین و چروک پیشانی با چند تغییر ساده در سبک زندگی 

رفتار سازمانی چیه  آموزشی

از ده ۷۰، کارای بسیار خوبی در مورد ی رفتار سازمانی و روی اجزای فرهنگی سازمانا انجام شده که شامل سرفصلایی مثل نژاد، طبقه، نقشای جنسیتی و نسبی گرایی فرهنگی و نقش اونا در ساختن گروه و بهره وری می شه. این تحقیقات صرف نظر از اینکه به طرف تحقیقات کیفی تغییر کردن، در بین خیلی از موارد به روشایی توجه دارن که در اونا هویت و پس زمینه می تونن تصمیم گیری رو مشخص کنن.

تمرکزای آکادمیک

تمرکزای آکادمیک روی رفتار سازمانی معمولا در مدرسهای کار و کاسبی و مدارس کار اجتماعی و روان شناسی دیده می شن. این تحقیقات از رشته هایی مثل مردم شناسی، قوم نگاری و تحقیقات رهبری جدا می شن و از مدلای کمی، کیفی و کامپیوتری واسه امتحان ایده ها استفاده می کنن. بسته به اینکه چه برنامه ای دنبال می شه، فرد می تونه موضوع خاصی رو در مورد رفتار سازمانی مطالعه یا موضوعات گسترده تری رو دنبال کنه.

موضوعاتی که در رفتار سازمانی خُرد پوشش داده می شن شامل شناخت، تصمیم گیری، یادگیری، انگیزه، گفتگو، احساسات، روند گروه، ایجاد تفکر قالبی و قدرت و نفوذ هستن.

رفتار سازمانی کلان به موضوعاتی مثل سازمانا و سیستمای اجتماعی، جست و خیز تغییرات، بازارا، رابطه بین سازمانا و محیط شون، مسائلی چون هویت در فرایند سازمانی، چگونگی اثر جنبشای اجتماعی بر بازارا و قدرت شبکه های اجتماعی می پردازه.

رفتار سازمان در عمل

یافته های محققان در حوز ه ی رفتار سازمانی می تونه به وسیله مدیران عامل مورد استفاده بگیره. کارشناسان ارتباطات انسانی مواردی چون فرهنگ یک کسب وکار، چگونگی اثر این فرهنگ بر افزایش یا کاهش بهره وری، حفظ کارمندان و بهترین راه واسه آزمایش توانایی کاندیداا و شخصیت اونا رو در فرایند استخدام تشخیص میدن.

رفتار سازمانی چیه  آموزشی

استفاده نظریها و علم رفتار سازمانی می تونه به بخشای مختلفی مثل شخصیت، رضایت شغلی و مدیریت پاداش، رهبری، قدرت و سیاست جدا سازی شه. به سختی میشه تنها از یک راه روش درست مدیریت کردن رو آزمایش کرد، اما تحقیقات رفتار سازمانی می تونه یه سری از راهنماییا و سرفصلا رو در اختیار ما بذاره.

شخصیت که یه سری از الگوای رفتاریه، نقش مهمی در چگونگی برهم عمل فرد با گروه و انجام کارا بازی می کنه. باخبر شدن از شخصیت افراد از راه یه سری از آزمونا یا مصاحبه می تونه درباره اینکه واسه محیط کاری که قراره استخدام شن مناسب هستن یا نه، فهم بهتری به ما بده. کمک می کنه راه های مناسب رو واسه انگیزه دادن به افراد پیدا کنیم.

نظریهایی که درباره رضایت شغلی وجود دارن بسیار گسترده هستن، اما بعضی فکر می کنن یک کار رضایت بخش شامل یک سیستم پاداش دهی قابل اطمینان، کار قانع کننده، سرپرستای خوب و شرایط رضایت بخش کاری می شه.

اینکه رهبری چیجوری کاریه و از کجا نشأت میگیره موضوع بسیار مهمی در تحقیقات مربوط به رشته رفتار سازمانیه. زمانی که یک دیدگاه به مدیریت مربوطه می تونه گسترده، متمرکز، غیرمتمرکز، تصمیم محور، متناسب با شخصیت افراد یا نتیجه جایگاه قدرت باشه.

رفتار سازمانی چیه  آموزشی

قدرت، قدرت و سیاست وابستگیای دوطرفه محل کار رو مشخص می کنن. فهم روشای درست مثل توافق بر سر قوانین محل کار و خطوط راهنمای کلی اخلاقی، که در اون این عوامل مشخص شده و استفاده می شن، اجزای کلیدی واسه راه اندازی یک کسب وکار منظم هستن.

منبع : investopedia


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید