رفتار درمانی اونقدر گسترده س که واسه شکلای مختلف مشکلات روانی از اون استفاده می کنن. رفتار درمانی به دنبال شناسایی رفتارهای خودمخرب و ناسالمِ افراد و کمک واسه تغییر آنهاست. رفتار درمانی بر این باور استواره که تموم رفتارهای آدم «یاد گرفته شده»ان و واسه همین میشه رفتارهای ناسالم رو تغییر داد. پس رفتار درمانی بیشتر بر مشکلات فعلی بیماران و چگونگی تغییر این مشکلات متمرکزه.

 

چه کسائی می تونن از رفتار درمانی استفاده کنن؟

رفتار درمانی ممکنه واسه بهبود افرادی با طیف بزرگی از مشکلات، مفید واقع شه. عموم افرادی که از رفتار درمانی واسه بهبود خود استفاده می کنن، بیشتر دارای یکی از مشکلات زیر هستن:

  • افسردگی؛
  • اضطراب؛
  • مشکلات ترس؛
  • مشکلات مربوط به خشم و عصبانیت.

از رفتار درمانی میشه واسه درمون مشکلات زیر هم بهره برد:

  • مشکلات خوردن؛
  • مشکل نا آرومی زای پس از اتفاق (PTSD)؛
  • مشکل دو قطبی؛
  • بیش فعالی (ADHD)؛
  • مشکلات ترس، مثل مشکل ترس اجتماعی؛
  • مشکل وسواس فکری عملی (OCD)؛
  • خود آزاری؛
  • سوءمصرف مواد مخدر.

رفتار درمانی می تونه واسه کاهش مشکلات روانی و مشکلات رفتاری در کودکان و بزرگ سالان مفید باشه.

شکلای مختلف رویکردهای رفتار درمانی

شکلای مختلف مختلفی از رویکردهای مربوط به رفتار درمانی وجود دارن:

رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی راه و روش بسیار مشهوری در درمون مشکلات روانیه. این راه و روش، رفتار درمانی رو با شناخت درمانی ترکیب کرده. رفتار درمانیِ شناختی بر چگونگی اثر افکار و باورهای افراد بر تشکیل احساسات و رفتارای اونا تمرکز می کنه. رفتار درمانی شناختی بیشتر به مشکلات فعلی مریض و نحوه ی حل اونا می پردازه. هدف بلندمدت رفتار درمانی شناختی، تبدیل روش تفکر و الگوهای رفتاری ناسالم به تفکرات و الگوهای رفتاری سالمه.

بازی درمانی با راه و روش رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی و رویکردهای اون؛ این علاج واسه چه اختلالاتی مناسبه؟  آموزشی

بازی درمانی با راه و روش رفتار درمانی شناختی، یه جور راه و روش درمانیه که معمولا واسه درمون مشکلات کودکان از اون استفاده می کنن. از راه مشاهده ی بازی کودکان، روان دکتر قادر هستش ناراحتیا و اختلالاتی رو شناسایی کنه که کودک قادر به بیان اونا نیس. در این روش، کودکان می تونن اسباب بازیای موردعلاقه ی خود رو انتخاب و آزادانه بازی کنن. روان پزشکان ممکنه از کودکان بخوان نقاشی بکشن یا با استفاده از اسباب بازیا یا قالبای شنی، تصویرسازی کنن. پزشکان روشایی رو به والدین یاد میدن که بتونن با استفاده از بازی، رابطه عاطفی بهتری با فرزندان شون برقرار کنن.

حساسیت زدایی منظم (SD)

حساسیت زدایی از زمانای قدیم و در طول تاریخ به عنوان یکی از روشای درمون ترسا کاربرد داشته. حساسیت زداییِ منظم بیشتر واسه درمون فوبیاها مورد استفاده قرار میگیره. در این روش به افراد آموزش میدن واکنش ترس خود رو با تمدد اعصاب و آروم سازی روانی جانشین کنن. در راه و روش حساسیت زدایی منظم، اول به افراد تکنیکای تنفسی و آروم سازی عضلانی رو آموزش میدن. هنگامی که مریض در اجرا این شگردها تسلط پیدا کرد، دکتر مریض رو به مرورزمان، با شدت بیشتری در خطر ترس هاش قرار می ده. به طورمثال اگه فردی شدیدا از عنکبوت می ترسه، با کمک روان دکتر اول عنکبوت رو در ذهنش تجسم می کنه و کم کم با دیدن عکسا و فیلمای مختلف از عنکبوت، می تونه به شکل واقعی با عنکبوتا رودررو شه. البته در همین بین مریض باید به طور هم زمان تکنیکای آروم سازی رو بکنه.

بیزاری درمانی

بیزاری درمانی رو بیشتر واسه درمون اختلالاتی مثل سوءمصرف موادمخدر و مشروبات الکلی به کار می گیرن. در این روش درمانی، رفتارهای ناسالم فرد مریض با یک حادثه یا خاطره ی دردناک پیوند داده می شه و کم کم فرد مریض از انجام رفتارهای ناسالم دوری می کنه. مثلا فردی که دچار سوءمصرف مشروبات الکلیه، با پیوند مصرف مشروبات الکلی با حالت تهوع و سردردهای شدید، از مصرف اون بیزار می شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   رفتار با افراد دروغگو؛ ۵ نکته واسه وقتی که مچ یک دروغگو رو گرفتید 

رفتار درمانی واسه درمون مشکلات روانی مؤثره؟

تحقیقای زیادِ تجربی و بالینی و علمی، اثر موفق رفتار درمانی رو در درمون خیلی از مشکلات و مریضیای روانی تأیید کردن. درحقیقت رویکردهای رفتار درمانی در درمون مشکلات روانی بسیار تاثیردارن. بیشتر از ۷۵درصدِ افرادی که از راه و روش رفتار درمانی شناختی استفاده کردن، از امتیازات درمانی اون سود بردن.

پژوهشی نشون داده رفتار درمانی شناختی در درمون مشکلات زیر بسیار موثرتر عمل می کنه:

  • مشکلات اضطرابی؛
  • استرس و سندرم برابری عمومی؛
  • پرخوری عصبی؛
  • مشکلات کنترل خشم؛
  • مشکلات روان تنی؛
  • افسردگی؛
  • سوءمصرف موادمخدر.

تحقیقات نشون دادن بازی درمانی در درمون مشکلات کودکان ۳تا۱۲ سال بسیار مؤثر بوده. بااین حال استفاده از تکنیکای بازی درمانی واسه افراد با هر سنی، به شکل روزافزون در حال افزایشه.

رفتار درمانی واسه کودکان

رفتار درمانی و بازی درمانی به طور گسترده واسه درمون مشکلات کودکان استفاده میشن. این علاجا شامل تدریس واکنشای سالم تر و مثبت تر به کودکان واسه روبرو شدن با موقعیتای مختلف ان. بخش اصلی رویکردهای رفتار درمانی واسه کودکان شامل پاداش واسه رفتارهای مثبت و تنبیه واسه رفتارهای ناسالمه و والدین باید به کودک واسه پیشرفت هرروزه در درمون مشکلات کمک کنن.

ممکنه مدت زمانی تقریبا طولانی واسه اعتماد کودک به روان دکتر نیاز باشه. این موضوع طبیعیه. کودکان پس از اونکه فهمیده باشن می تونن تجربیات و احساسات خود رو بدون ترس از نتایج اون با مشاور در بین بذارن، رابطه مثبتی با روان دکتر برقرار می کنن. واسه درمون و کاهش علائم مشکلات اوتیسم و مشکل کم توجهی و بیش فعالی در کودکان، بیشتر از تکنیکای رفتار درمانی استفاده می کنن.

چیجوری دکتر رفتاری پیدا کنیم؟

پیداکردن روان دکترِ خوب ممکنه سخت باشه، اما منابع اطلاعاتی زیادی هست که میشه با استفاده از اونا روان پزشکان رو آسون تر پیدا کرد. شما می تونین از بین گروه های مختلفِ مشاوره، روان درمانگرتان رو انتخاب کنین که شامل مددکاران اجتماعی، روان شناسان و روان پزشکان می شن. باید مطمئن باشین که روان درمانگرتان مدارک معتبر در مورد ی تخصصی روان شناسی و روان پزشکی داره. خیلی از روان پزشکان به طور تخصصی روی درمون مریضیای خاص تمرکز م کنن، مثل مشکلات اضطرابی و افسردگی یا مشکلات خوردن.

اگه نمی دونین چیجوری باید روان دکتر مناسب رو پیدا کنین، می تونین از پزشکان عمومی مشاوره بخواهید تا شما رو به روان پزشکان معتبر معرفی کنن. روان پزشکان ممکنه واسه درمون بهتر مشکلات شما دارو تجویز کنن. عموم داروهای مربوط به مریضیای اعصاب و روان از پوشش بیمه برخوردارن، اما متأسفانه هنوز استفاده از مشاورهای تخصصی روان شناسی در کشور ما تحت پوشش بیمه های درمانی قرار نگرفته. امید میره در آینده ای نزدیک، خدمات روان درمانی هم مشمول پوشش بیمه های درمانی قرار بگیرن.

ممکنه روان پزشکان از شما واسه درک بهتر مشکلات و مشکلات تون، سؤالات خصوصی بپرسند. این مهمه که بتونین با روان درمانگرتان راحت باشین. درنهایت باید بدونین ممکنه واسه یافتن روان دکتر مناسب، چندین روان دکتر مختلف رو ملاقات کنین تا فردی رو پیدا کنین که بهتر می تونه به شما کمک کنه.

منبع : healthline

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید