خیلی از افراد رزومه نویسی رو کاری دلهره آور میدونن. منابع زیادی درباره روشای نوشتن رزومه هست، اما فقط تعداد کمی از اونا رزومه نویسی رو به شکل مرحله به مرحله آموزش میدن. در این مطلب، روش نوشتن روزمه رو به شکل قدم به قدم توضیح میدیم. با دنبال کردن این مراحل، می تونین یک رزومه ی حرفه ای بنویسین.

قبل از هر چیز خیالات نادرست عادی درباره رزومه رو از ذهن خود پاک کنین. به یاد داشته باشین:

  • رزومه تاریخچه شغلی شما نیس.
  • رزومه فقط خلاصه ای از مهارتاتون نیس.
  • روزمه به شکل خودکار، شغلی واسه تون ایجاد نمی کنه.

رزومه چیه؟

رزومه نویسی؛ آشنایی با مراحلی که در نوشتن رزومه حرفه ای باید طی کنین  آموزشی

رزومه ، مثل یک آگهی تبلیغاتیه که شما محصول اون هستین. هدف شما اینه که نظر مسئولان استخدام رو جلب کنین تا واسه مصاحبه با شما تشویق شن. واسه رسیدن به این هدف باید به رزومه به عنوان یک وسیله بازاریابی نگاه کنین که به شما کمک می کنه شغل مورد نظرتون رو به دست بیارین. بااین حال، فقط داشتن یک رزومه واسه به دست آوردن مصاحبه ی شغلی کافی نیس.

درباره اون خوب فکر کنین، هرکسی تبلیغاتی داره. به چه دلیل کسی باید محصول شما رو بخرد؟ مسئولان استخدامی موظفند تا از بین رسیده، چیزی رو انتخاب کنن که واسه شرکت شون مناسبه و خیلی راحت نظرشون به طرف رزومهایی جلب می شه که قالب عالی و جزئیات گیرا داره. اینجا، بازاریابی درست مهارت هاتون می تونه به شما کمک کنه.

درباره رزومه تون خوب فکر کنین. چه نکاتی رو می تونین در اون درج کنین که رزومه تون جذاب به نظر بیاد؟ مسئولان استخدام باید از بین همه رزومها، مناسب ترین اونا رو واسه شرکت انتخاب کنن و این کار بسیار سخته. معمولا رزومهایی که خوب قالب بندی شدن و جزئیات جالبی دارن، خیلی راحت نظر مسئولان استخدام رو به خود جلب می کنن.

تحقیقات نشون می ده که ۸ مورد از هر ۱۰ رزومه، پس از یک نگاه گذرا، در همون ۱۰ ثانیه ی اول کنار گذاشته می شن. پس باید دقیقا اون دسته از مهارتایی رو در رزومه ی خود درج کنین که نشون بده شما از پس شغل مورد نظر برمی آیید.

نکته مهم اینه که در رزومه نویسی هیچ قانون و قانون ثبت شده ای وجود نداره. بااین حال، بعضی نکات و دستورالعملا هستن که با دنبال کردن اونا می تونین رزومه ای بنویسین که اهداف حرفه ای شما رو بهتر نشون بده.

مرحله یک: انتخاب قالب واسه رزومه نویسی

در مرحله اول باید قالب رزومه ی خود رو مشخص کنین. ۳ نوع قالب بندی متفاوت هست که می تونین قالب رزومه ی خود رو طبق اونا تنظیم کنین. هر یک از اونا امتیازات و معایبی دارن، پس اونا رو به طور دقیق بخونین تا بهترین قالب رو واسه رزومه یتان برگزینید.

۱. طبق تاریخ اتفاق از جدید به قدیم

قالب بندی طبق تاریخ، عادی ترین نوع قالب بندیه و انعطاف پذیری بالایی داره. واسه همین حتی کم تجربه ترین افراد در رزومه نویسی هم خیلی راحت می تونن از اون استفاده کنن.

در چه مواردی میشه از این قالب بندی استفاده کرد:

  • هنگامی که می خواید پیشرفت کاری تون رو نشون بدین.
  • هنگامی که می خواید واسه کاری با زمینه مثل خواسته بدین.
  • به خاطر افزایش رتبه کاری.

در چه مواردی نباید از این قالب بندی استفاده کرد:

  • اگه یک معطلی ی طولانی در تاریخ کاری تون داشته اید.
  • اگه می خواید راه شغلی تون رو تغییر بدین.
  • اگه هر چند ماه یک بار شغل خود رو عوض می کنین.

۲. طبق کارکرد

قالب تاریخی روی پیشرفت شغلی شما تأکید داره، اما قالب عملکردی روی تواناییا و مهارتاتون تمرکز می کنه. اونجا که در این نوع قالب بندی روی صلاحیتای خواسته کننده تأکید می شه، استفاده از اون واسه کسائی که تخصصای تجربی دارن، مناسب تره.

در چه مواردی میشه از این قالب استفاده کرد:

  • اگه معطلی ای در تاریخچه کاری تون هست.
  • اگه می خواید راه شغلی تون رو تغییر بدین.
  • اگه می خواید یک مهارت خاص رو در رزومه تون برجسته تر نشون بدین.

در چه مواردی نباید از این قالب استفاده کرد:

  • اگه می خواید پیشرفت کاری تون رو برجسته کنین.
  • اگه داوطلب ورود به شغلی هستین که هیچ تجربه ای در اون ندارین.
  • اگه مهارتایی دارین که واسه این شغل مناسب نیستن.

۳. ترکیبی

به شکل ترکیبی، بخشایی از قالب تاریخی با بخشایی از قالب عملکردی ترکیب می شن. در این قالب بندی، از طرفی روی لیاقتای خاص فرد تأکید می شه (عملکردی) و ازسوی دیگر، بدنه ی قالب بندی شامل تجربیات حرفه ایه (تاریخی). معمولا افرادی از قالب ترکیبی استفاده می کنن که در یک حرفه ی خاص، تجربه زیادی دارن.

در چه مواردی میشه از این قالب استفاده کرد:

  • اگه می خواید پیشرفت مهارت تون در یک شغل خاص رو پررنگ کنین.
  • اگه می خواید راه شغلی خود رو عوض کنین.
  • اگه از مهارت زیادی برخوردارید.

در چه مواردی نباید از این قالب استفاده کرد:

  • اگه می خواید تحصیلات تون رو برجسته کنین.
  • اگه بی تجربه هستین.
  • اگه خواسته کننده یک سطح ساده هستین.

مرحله دوم: نحوه ی آماده کردن رزومه

رزومه نویسی؛ آشنایی با مراحلی که در نوشتن رزومه حرفه ای باید طی کنین  آموزشی

۱. مشخصات فردی

مشخصات فردی، یک بخش شخصیه. واسه مشخصات فردی لازمه موارد زیر رو وارد کنین:

  • اسم (با فونت (قلم) بزرگ، وسط چین بودن اون اختیاریه)؛
  • آدرس پستی؛
  • شماره تلفن؛
  • آدرس ایمیل (بهتره ایمیل تون اسم مناسبی داشته باشه)؛
  • درصورتی که نمونه کار دارین، می تونین لینک آنلاین اونو درج کنین (این گزینه اختیاریه)؛
  • درصورتی که حساب کاربری لینکدین دارین، می تونین اونو درج کنین.

دقت کنین که مشخصات فردی خود رو به طور روشن و خوانا وارد کنین تا مشکلی (ابهام) پیش نیاد.

۲. یک مقدمه خوب واسه رزومه ی خود انتخاب کنین

خواهندگان کار، می تونن سه موضوع اصلی رو واسه مقدمه رزومه انتخاب کنن. خلاصه لیاقتا، هدف شغلی و مشخصات حرفه ای. هدف از هر سه نوع مقدمه اینه که نظر کارفرمایان به مهارت ها و تجربیاتی جلب شه که واسه اهداف شرکت شون مناسبه. بااین حال، روش رسیدن به این هدف در هر مقدمه با دیگری فرق داره.

خلاصه لیاقتا

با توجه به قالبی که انتخاب کردین، خلاصه لیاقتا فهرستی تشکیل شده از ۴ تا ۶ مورد از مهم ترین دستاوردهای حرفه ای شما هستش. از توضیحات عمومی استفاده نکنین، سعی کنین مهارت هاتون رو به نحوی فهرست کنین که ویژگیای منحصربه فرد شما رو نشون بده.

در چه مواردی باید از این روش استفاده کرد:

  • اگه می خواید واسه شغلی خواسته بدین که به توانایی خاصی نیاز داره.
  • اگه در صنعت خاصی بسیار پرتجربه هستین.
  • اگه چند مهارت مختلف دارین.

در چه مواردی نباید از این روش استفاده کرد:

  • اگه بی تجربه هستین.
  • اگه خواسته کننده شغلی هستین که در اون مهارتی ندارین.
  • اگه موفقیت مهمی ندارین.

هدف شغلی

یک هدف رزومه (که هدف شغلی یا حرفه ای هم نامیده می شه)، شامل ۲ تا ۳ جمله که یک دیدگاه کلی از مهارت ها و تجارب شما ارائه می کنه. این مقدمه واسه داوطلبان ورود به یک سطح ساده بسیار عالیه.

در چه مواردی باید از این روش استفاده کرد:

  • اگه شما داوطلب یک سطح ساده هستین.
  • اگه در صنعت خاصی تجربه زیادی ندارین.
  • اگه تازگیا مدرک تحصیلی گرفتین.

در چه مواردی نباید از این روش استفاده کرد:

  • اگه دارای مهارت در صنعت خاصی هستین.
  • اگه درحال تغییر راه شغلی تون هستین.
  • اگه می خواید یک کاورلتر (cover letter) به رزومه ضمیمه کنین. (توضیح – کاورلتر به نامه ای گفته می شه که به رزومه پیوست می شه و شامل توضیح حال مختصری از متقاضیه).

مشخصات حرفه ای

مشخصات حرفه ای ترکیبی از هدف شغلی و خلاصه لیاقت هاس. این نوع مقدمه از دو نوع دیگر انعطاف پذیرتره و می تونه یک پاراگراف کوتاه از فهرست کارای مهم باشه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   رفتار با کودکان پر انرژی با ۱۰ راهی که شیطنت فرزندان شما رو مدیریت می کنه 

در چه مواردی باید از این قسمت استفاده کنین:

  • اگه در تجربه های قبلی خود به موفقیت بزرگی دست پیدا کردین.
  • اگه واسه موقعیت شغلی مشابهی خواسته کار میدید.
  • اگه در مورد ی شغلی خودتون، تخصص خاصی دارین.

در چه مواردی نباید از این بخش استفاده کنین:

  • اگه داوطلب یک سطح ساده هستین.
  • اگه تازه فارغ التحصیل شدین.
  • اگه موفقیت خاصی ندارین.

درآخر، هنگامی که تصمیم گرفتید مهارت هاتون رو در قسمت هدف شغلی بنویسین، از نوشتن بی هدف مهارت هاتون (از اشاره مهارتایی که ارتباطی به شغل درخواستی ندارن) پرهیز کنین و سعی کنین مطالب مربوط به صنعت مورد خواسته خود رو بنویسین.

۳. تجارب حرفه ای

رزومه نویسی؛ آشنایی با مراحلی که در نوشتن رزومه حرفه ای باید طی کنین  آموزشی

این قسمت بخش مرکزی و اصلی رزومه شماس و مهارتایی که در خلاصه لیاقتا و هدف شغلی فهرست کردین، باید در این بخش ثابت کنین. در بعضی مواقع به جای تجارب حرفه ای، از عبارتای تجارب در رابطه یا تجارب کاری هم استفاده می شه.

به یاد داشته باشین که در این بخش باید تجارب کاری خود رو طبق تاریخ اتفاق از جدید به قدیم بنویسین و حتما تجربه های کاری شما باید با شغل درخواستی تون در رابطه باشه. این فهرست باید شامل اسم شرکت، شهر و آدرس، منصبی که داشته اید و تاریخ اشتغال تون (طبق ماه و سال) باشه.

قانون کلی اینه که واسه هر یک از تجربیات تون ۳ تا ۵ مورد از وظایف اصلی و چیزایی که به دست آوردین رو فهرست کنین.

یک فهرست موردی خوب، باید شامل ۳ بخش زیر باشه:

  1. فعالیتای کاری (این بخش حتما باید در اول باشه)؛
  2. نقاط قابل اندازه گیری (احتیاجی نیس که این قسمت حتما بعد از مرحله اول نوشته شه)؛
  3. وظایف شغلی خاص و در رابطه.

وقتی درباره تجارب گذشته خود صحبت می کنین، از افعال در زمان گذشته استفاده کنین.

درضمن، واسه نقاط قابل اندازه گیری هر مهارت، تواناییای خود رو به نحوی بنویسین که مسئول استخدام رو تحت اثر بذارین. ضمنا، هر یک از وظایف شغلی شما باید خاص باشه و بخشای مهم اونا توضیح داده شه.

۴. تحصیلات

بخش مربوط به آموزش و تحصیلات خود رو کامل و خوب بنویسین. این کار پایه های علم و تخصص تون رو خوب نشون میده. بسته به سطح حرفه ای تجربیات تون، تصمیم بگیرین که بهتره اول بخشای حرفه ای رو درج کنین یا باید بر بخش تحصیلات و آموزشا تأکید کنین.

در بخش تحصیلات و آموزش باید موارد زیر رو اشاره کنین:

  • نام دانشگاه یا آموزشگاه؛
  • آدرس دانشگاه یا آموزشگاه؛
  • تاریخ اخذ مدرک؛
  • نمرات؛
  • معدل.

۵. بقیه موارد

در این بخش، می تونین هر چیزی رو که باعث تأثیرگذاری بیشتر رزومه ی شما می شه، اضافه کنین. گواهینامها مهم ترین مواردی هستن که می تونین در این بخش درج کنین. توجه داشته باشین که این گواهیا و مجوزها باید در مورد شغل درخواستی تون باشه. مثلا ممکنه در رشته پرستاری موفق به اخذ مجوزهایی شده باشین؛ اما اگه واسه شغلی مثل خدمات رسانی به مشتریان خواسته دادین، درج مجوزهای مربوط به پرستاری در رزومه ضرورتی نداره.

درصورتی که شغل مورد نظرتون به یه سری مجوزها و مدارک نیاز داره، یا اون مدارک رو تهیه کنین یا به دنبال شغلی باشین که به مدارک خاصی نیاز نداشته باشه.

انتشارات

این بخش مختص دانشجویان یا فارغ التحصیلانه که مقاله هایی از اونا منتشر شده. اگه این مقالات منتشر شده به شغل درخواستی رابطه دارن، باید در این بخش اشاره شن. این مقالات، باید طبق تاریخ از جدید به قدیم نوشته شن. واسه این قسمت می تونین از عنوانای «کارای دردست انجام» یا «آماده ی پخش» استفاده کنین. این بخش خیلی راحت تواناییاتون رو نشون می ده و یه قدم از رقبای خود پیشی خواهید گرفت.

اگه مطالب این بخش زیاد بود، می تونین اونو به چند قسمت تقسیم کنین. مثل:

  • کمکای مالی (Grant)؛
  • افتخارات دانشگاهی؛
  • بورس تحصیلی؛
  • اقدامات داوطلبانه؛
  • حرفهای وابسته.

در رزومه بخش منابع وجود نداره.

مهارتای فنی

بعضی مشاغل مثل IT یا رشته های مهندسی به علم و مهارتای فنی نیاز داره. در صنعت IT ممکنه مسئولیتای مدیریت نرم افزار یک شرکت با شرکت دیگر فرق داشته باشه. مهارتای فنی می تونه نشون دهنده ی علم خاص شما باشه.

می تونین واسه نوشتن این بخش از دسته بندیای زیر استفاده کنین:

  • مهارتای نرم افزاری؛
  • مسلط بودن به زبونای برنامه نویسی مثل اکسل.

بخش مهارتای اضافی بسیار ارزشمنده. این بخش معمولا کوتاه و شامل مهارتای مربوط به صنعت شماس. این بخش مثل بخش مهارتای فنیه، اما معمولا واسه صنایعی که به مهارتای پیشرفته نیاز ندارن، استفاده می شه.

این بخش شامل موارد زیره:

  • مهارت در یک زبون دیگر؛
  • مهارت در کار با رایانه؛
  • توانایی استفاده از ماشین آلات سنگین.

مواردی که اشاره اونا در این بخش لازم نیس:

  • مهارتای عمومی ( رابطه با مشتری)؛
  • انجام کارای ساده؛
  • مهارتای نامربوط.

حتی اگه بخش هدف شغلی و لیاقتا رو کامل کردین، بازم نوشتن مهارتای بیشتر ضرر نداره. کافیه این مهارت ها مربوط به شغل درخواستی باشن. مثلا اگه شخصی در مورد ی IT مهارتای فنی زیادی داره، می تونه هر دو بخش خلاصه لیاقتا و مهارتای اضافی رو پر کنه.

مرحله سوم: سبک نوشتن روزمه

رزومه نویسی؛ آشنایی با مراحلی که در نوشتن رزومه حرفه ای باید طی کنین  آموزشی

مشکل ترین بخش نوشتن رزومه، تنظیم مواردیه که نوشته اید.

۱. تعداد صفحات

تعداد صفحات در رزومه نویسی همیشه مورد بحث بوده. بعضی از رزومه نویسان حرفه ای تأکید دارن که روزمه ی داوطلبان نباید از یک صفحه بیشتر شه، اما یه سریای دیگه فکر می کنن که اگه رزومه ی شما مربوط به کار درخواستی شماس، می تونین ادامه بدین و به تعداد صفحات اضافه کنین. بااین حال، اگه فقط می خواید تعداد صفحات رو بیشتر کنین رزومه ی شما ارزشی نداره.

۲. بایدها و نبایدهایی درباره قلم (فونت) و اندازه (اندازه)

فونت و اندازه نوشته ها تا حدزیادی به سلیقه ی خودتون بستگی داره. شما نمی دونین مسئول استخدام چه فونت و اندازه ای رو ترجیح می ده، اما می تونین از یه سری نکات کلی واسه انتخاب یک فونت و اندازه معمولی استفاده کنین.

نکاتی در مورد انتخاب فونت و اندازه نوشته ها:

  • فونتی رو انتخاب کنین که خیلی راحت خونده شه.
  • در تموم متن از یک فونت استفاده کنین.
  • در قسمت اسم، عناوین و فهرستای با اهمیت از اندازه بزرگتری واسه نوشته ها استفاده کنین.
  • از فونتی استفاده کنین که با اندازه نوشته ها همخوانی داشته باشه.
  • در یک صفحه همه مطالب رو با یک اندازه ننویسید.
  • از فونتای حواس پرت کن استفاده نکنین.
  • از اندازه کوچکتر از ۹ واسه نوشته ها استفاده نکنین.
  • زمان زیادی رو واسه انتخاب فونت تلف نکنین.

در خیلی از رزومها از اندازه های ۲۴، ۱۲ و ۱۰ به ترتیب واسه اسم، عناوین و نکات اصلی استفاده می شه.

۳. خطوط

استفاده از خطوط به جدا کردن بخشای مختلف رزومه کمک می کنه و اجازه می ده که کارفرمایان بهتر بتونن مهارت هاتون رو بررسی کنن. خط جدا معمولا بعد از هدف شغلی یا خلاصه لیاقتا درج می شه. واسه جداکردن هر کدوم از قسمتا میشه از این خط استفاده کرد. چگونگی استفاده از این خطوط به شما بستگی داره، اما بعد از هر بخش کوچیکی اونو به کار نبرین. اگه بیش ازاندازه از خطوط استفاده کنین خوانایی مطالب از بین میره.

۴. حاشیها

واسه متقاضیانی که تجربیات زیادی ندارن، استفاده از حاشیه ی ۲٫۵ سانتی متری لازمه. اما افرادی که تجربیات مهمی رو می خوان در یک صفحه جای دهند، می تونن از میزان حاشیها کم کنن. هنگام کاهش حاشیها مراقب باشین. اگه بیش ازحد کوچیک باشن، نمای صفحات، به هم ریخته به نظر خواهد رسید.

دست به کار شید و رزومه ی خود رو بنویسین. سوالا و نظرات خود رو با ما درمیان بذارین.




دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید