اگه احساس می کنین حافظه ی تون بررسی رفته و همه چیز رو فراموش می کنین؛ زود ناامید نشید و به جای تسلیم شدن دنبال راه حل باشین. برخلاف چیزی که اکثرتان فکر می کنین، حافظه ی قوی می تونه اکتسابی باشه. واسه هرکسی بعضی وقتا پیش میاد که کار یا اتفاق مهمی رو از یاد ببره. فراموشی واسه خیلی از افراد بخشی از معضلات روزمرهه. درمون فراموشی و تقویت حافظه هم مثل هر مشکل دیگری راهکارهایی داره، که شاید همه از اون باخبر نباشن. در این مقاله به راهکارهای درمون فراموشی و تقویت حافظه می پردازیم.

 

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

تا حالا کاری رو که باید انجام می دادین، فراموش کردین؟ یا پیش اومده که از قرار ملاقات تون جا بمونین؟ در روزهای پرمشغله، فراموشی اتفاقی طبیعیه. از این روش ها استفاده کنین تا از زمانی که در اختیار دارین به درستی استفاده کنین، از ذهن تون مراقبت کنین و سالم بمونین. به همون اندازه که فکر کردن به خاطرات مهم تون اونا رو تو ذهن تون زنده نگه می داره، فکر کردن به کارایی که باید انجام بدین هم از فراموشی پیشگیری می کنه.

راه حل اول: زمان و فعالیتای تون رو منظم کنین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

کارایی رو که باید بکنین یادداشت کنین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

واسه درمون فراموشی و تقویت حافظه، یک دفترچه یادداشت کوچیک واسه نوشتن کارایی که باید بکنین همراه داشته باشین. اگه در حال انجام کاری مهم حواس تون پرت شد، نوشتن کاری که بعدا باید بکنین به شما کمک می کنه راحت تر اونو به خاطر بیارین.

می تونین از اپلیکیشن نوت پد روی موبایل، تبلت یا کامپیوترتان هم استفاده کنین و یک فهرست کوتاه الکترونیکی از کارایی که باید بکنین تهیه کنین.

کاراتون رو روی تقویم علامت بزنین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

اگه مشغول تحصیل، کار یا مراقبت از خونواده تون هستین، سخته همه وظایف، قرارهای ملاقات و اتفاقات مهم روز، هفته و ماه رو تو ذهن تون نگه دارین. استفاده از تقویم به شما کمک می کنه کارایی رو که باید در زمان و تاریخ معینی بکنین فراموش نکنین.

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

  • واسه به یاد آوردن رویدادهای مهم کاری و خانوادگی، یک تقویم ماهانه در محل کار یا منزل تون در خطر دید بذارین. از تقویمی که در محل کار قرار میدید واسه علامت زدن جلسات کاری مهم یا تولد همکارتان استفاده کنین. از تقویمی که در خونه قرار میدید واسه یادآوری سفرهای پیشِ رو و قرارها و رویدادهای مهم خانوادگی استفاده کنین.
  • واسه به روز نگه داشتن برنامه هاتون یک تقویم هم در کیف دستی یا موبایل تون داشته باشین.

واسه خودتون یادآور تنظیم کنین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

واسه اینکه کارای روزمره رو مثل مصرف دارو در زمان خاص یا بیدار شدن در زمان خاص، آسون تر به یاد بیارین روشای مختلفی هست. می تونین از روشای زیر واسه درمون فراموشی و تقویت حافظه استفاده کنین:

  • یادداشتی بنویسین و اونو جلوی چشم تون بذارین، نزدیک صفحه کامپیوتر، روی در یخچال، یا روی آینه ی دستشویی.
  • اخطار تنظیم کنین. اگه لازمه در طول روز واسه کارایی غیر از بیدار شدن اخطار تنظیم کنین، از اخطار موبایل تون، یا ساعتِ زنگ دار، یا هر وسیله دیگری که تواناییِ اخطار داره استفاده کنین.

خودتون رو عادت بدین

مثلا اگه همیشه فراموش می کنین واسه کلاس یوگایی که بعد از ساعت کار دارین، زیرانداز همراه ببرین، می تونین این کار رو به بخشی از فعالیتای روزمره تون تبدیل کنین و واسه خودتون یک عادت جدید ایجاد کنین. عادت کردن واسه بعضیا بیشتر از بقیه زمان می بره، اما انجام شدنیه. از روش «یادآوری، عمل، جایزه» واسه عادت دادن خودتون استفاده کنین.

  • یادآوری با نشونه گذاری کارای روزمره. کاری رو که هر روز انجام میدید واسه یادآوری کاری دیگر نشونه گذاری کنین. مثلا فرض کنین هر شب قبل از خواب لباس روز بعد رو آماده می کنین، همین رو علامت گذاری کنین تا به یاد بیارین زیراندازتان رو در کیف تون بذارین. کارایی رو که معمولا فراموش می کنین روی عادات روزمره تون سوار کنین.
  • عمل، بخشیه که کار رو انجام میدید. در مثال بالا عمل، برداشتن زیرانداز یوگاست. نخ دندان کشیدن، خاموش کردن چراغ ، پرداخت قبوض و چیزای دیگه ای به جز اینا، نمونه های دیگر هستن.
  • جایزه، پاداش عمل تونه. اگه همیشه اتفاق خوبی به دنبال عملی رخ بده، واسه تکرار اون بیشتر تشویق میشید. حتی می تونین هر دفعه که اون عمل رو تکرار می کنین با گفتن جملات ساده ای مثل «آفرین که انجامش دادی!» خودتون رو تشویق کنین.

طفره نرید

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

ممکنه کاری رو به دلیل اینکه وقت گیره، جذاب نیس، پراسترسه یا به نظرتون زیاد مهم نیس به تعویق بندازین. اما وقتی موعد مقرر فرامی رسد، واسه انجام دادنش دست و پا میزنین چون اون کار رو به کلی فراموش کردین یا همیشه پشتِ گوش انداختین.

  • وقتی کاری رو به تعویق میندازین یا فراموش می کنین، دلیل اون ترکیبی از پرهیز فعال و فراموش کاریه.
  • کارایی رو که همیشه فراموش می کنین مشخص کنین، ممکنه فراموش کاری شما به دلیل طفره رفتن باشه. وقتی بفهمین از چه چیزها و کارایی طفره می روید، کمتر اونا رو فراموش می کنین و راهی پیدا می کنین تا این عوامل استرس زا رو از بین وردارین.

عوامل حواس پرتی رو که باعث فراموش کاری تون می شه شناسایی کنین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

در یک زندگی پرمشغله و پراسترس، ممکنه بعضی از اعمالی که شما و بقیه انجام میدید حواس تون رو از انجام کاراتون پرت کنه. حواس پرتی ممکنه به دلیل عوامل محیطی ای باشه که مانعِ تمرکز و حواس جمعی تون می شن.

  • در مدرسه، دانشگاه یا محل کارتون افرادی هستن که مرتبا زمان و انرژی تون رو هدر میدن؟ ممکنه همونا عوامل محیطی حواس پرتی و نبود تمرکزتان باشن.
  • مسئله ای شما رو نگران کرده و تمرکزتان رو پریشون کرده؟ با متمرکز کردن وقت و انرژی تون روی نگرانیا، کمتر می تونین کارایی رو که باید بکنین به خاطر بیارین.
  • اول و آخر هر روز زمان معینی رو به بررسی پیامای تون اختصاص بدین. واسه به کمه کم رساندن حواس پرتی در محل کار، پیام رسان تون رو غیرفعال و موبایل تون رو سایلنت کنین. اگه در دفتر خودتون کار می کنین، زمانی که به تمرکز نیاز دارین و نمی خواهید حواس تون پرت شه، در رو ببندید.

راه حل دوم: از ذهن تون مراقبت کنین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

زمانی رو به تمدد اعصاب اختصاص بدین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

روزتون رو با جلسات، رویدادها و کارای روزمره به نحوی پر نکنین که واسه استراحت وقت نداشته باشین. قرار نیس در مسابقه ی ذهن مشغولی شرکت کنین! ذهن تون نباید همیشه و بی معطلی مشغول باشه. حتما زمانی رو به خودتون اختصاص بدین تا به دلیل کار زیاد دچار نا آرومی نشید.

  • اگه دانشجو یا دانش آموز هستین، حواس تون باشه تکالیف و فعالیتای جانبی شما رو از پا در نیاره. استراحت رو فراموش نکنین، به ویژه زمانی که بیشتر از دو ساعت به صفحه کامپیوتر خیره شدین.
  • اگه شاغل هستین، تایمِ کاری و تایمِ شخصی رو جدا کنین، اجازه ندین تموم وقت تون صرف کار شه.
  • اگه فرزندی دارین یا از کسی مراقبت می کنین، حتما هر روز یا هر هفته کاری رو به خودتون اختصاص بدین. می تونین زندگی تون رو وقف مراقبت کنین، اما واسه جلوگیری از فرسودگی و استرس، نیاز دارین زمانی واسه خودتون داشته باشین.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   رهبریِ انطباقی چیه و چه امتیازات و معایبی داره؟ 

مغزتون رو تمرین بدین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

با کمک بازیا و سرگرمیایی که نیاز به تمرکز دارن و قدرت ذهنی تون رو افزایش میدن، مغزتون رو فعال نگه دارین. همونطور که تمرینات فیزیکی سلامتی تون رو حفظ می کنن و استرس رو کم می کنه، این فعالیتا هم در حفظ سلامت مغزتون مؤثره.

  • پازل و بازی فکری؛ سعی کنین هر روز جدول و سودوکو حل کنین، پازل کلمات بازی کنین، یا هر بازی مثل دیگری که به تمرکز و فعالیت ذهنی نیاز داره انجام بدین.
  • موسیقی بنوازید؛ ساز زدن می تونه تمرکز و یادگیری تون رو تقویت کنه، چون لازمه روی نواختن نتای درست تمرکز کنین و با ترانه ای که می نوازید همگام باشین.
  • کتاب بخونین؛ کتاب خوندن تمرکز و قوه ی تخیل تون رو تقویت می کنه.

درباره شرایط سلامتی تون با دکتر صحبت کنین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

واسه درمون فراموشی و تقویت حافظه، بهتره اول از سوابق پزشکی خونواده تون آشنایی. در خونواده تون سوابق جنون، مشکل تیروئید یا مشکل ذهنی موجوده؟ در مورد شرایط سلامتی خود و سوابق پزشکی خونواده تون با دکتر تون بی پرده صحبت کنین تا از میزان احتمال اتفاق مشکل حافظه خبردار شین.

  • مشکلات جانبی بعضی داروها روی حافظه اثر می ذارن. در مورد داروهایی که مصرف می کنین و احتمال اتفاق مشکل حافظه به دنبال مصرف اونا، با دکتر تون صحبت کنین.
  • بعضی مریضیا مثل مشکلات تیروئید، هشیاری شما رو تحت اثر قرار میدن. با کمک آزمایشات پزشکی از هرگونه مریضی ای که ممکنه فراموشی شما رو زیاد کنه پیشگیری کنین.
  • فراموشی، نبود تمرکز و خستگی ممکنه از مشکلات یک مشکل روحی کشف نشده باشه. با یک روانشناس یا روانپزشک در مورد علائم افسردگی، اضطراب، استرس و نبود تمرکز صحبت کنین.

راه حل سوم: خاطرات مهم تون رو به یاد داشته باشین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

تأثیری رو که هر یک از خاطرات تون روی احوال تون داره، پیدا کنین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

شما موقعیتای احساسی رو آسون تر به یاد میارید. زمانی رو که بسیار خوشحال بودین به خاطر بیارین. هنگامی که از نظر عاطفی برانگیخته میشید، بیشتر از اطلاعات، خاطرات رو به یاد میارید.

  • هر روز کمی درباره خاطرات خوب گذشته تأمل کنین. اونا منابعی هستن که به شما ثبات و انگیزه می بخشن، اینطوری می تونین از فراموشی جلوگیری کنین.
  • خاطرات خوب رو با تعریف کردن اونا زنده نگه دارین.

اگه نگران هستین اتفاقات مهم گذشته رو از یاد ببرین، با خونواده و دوستان تون بیشتر درباره اونا صحبت کنین. یادآوری خاطرات گذشته روابط عاطفی رو تقویت می کنه.

  • روشای مناسبی واسه صحبت کردن با نسلای مختلف درمورد خاطرات گذشته پیدا کنین. با آشنایان سن بالا تر صحبت کنین. تجربیات زندگی خودتون رو با تجربیات والدین ، بابابزرگ، مادربزرگ و بزرگ ترهای فامیل مقایسه کنین.

یادگاری تهیه کنین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

هر یک از مراحل مهم زندگی، مهمانیای خانوادگی، تعطیلات به یادماندنی و مسافرتا ممکنه واسه تون خاطرات باارزشی باشن. یک یادگاری، خاطرات تون رو به شما یادآوری می کنه و از فراموش شدن شون جلوگیری می کنه. روشای زیادی واسه تهیه ی یادگاری هست. واسه زنده نگه داشتن خاطرات تون می تونین از روشای زیر استفاده کنین.

  • آلبوم و قاب عکس
  • جعبه ی خاطراتی که یادگاری هاتون رو در اون نگه دارین.
  • صنایع دستی، مثل لحافی که از پارچهای قدیمی و خاطره انگیز دوخته شده.
  • ویدئو یا فیلمی که از رویدادی تهیه کردین.
  • سوغاتیا

خاطرات تون رو بنویسین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

با نوشتن و معلوم کردن افکارتان هنگام اتفاق یک اتفاق، زمان حال رو ثبت می کنین. دفترچه خاطرات، به شما کمک می کنه خاطرات تون رو زنده نگه دارین. ممکنه چند سال بعد به نوشته هاتون نگه کنین و تغییراتی تأمل برانگیز پیدا کنین.

  • نوشتن شخصی ترین روش ثبت خاطراته. یادداشتاتون می تونن مفاهیم و جزئیات دقیقی رو در اختیارتون بذارن که عکسا از اون عاجزند.

راه حل چهارم: سلامت مغزتون رو حفظ کنین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

غذاهای سالم بخورین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

رژیم غذایی شما روی تموم اجزای بدن تون مثل مغزتون اثر می ذاره. با تغذیه ی سالم و پرهیز از غذاهای مضر، کارکرد بدن و مغزتون رو تقویت کنین و توانایی تمرکز و یادآوری خاطرات تون رو افزایش بدین. حتما آبِ زیاد بخورین. مواد غذایی زیر واسه مغزتون مفید هستن:

  • سبزیجات معطر، شکلای مختلف کلم و کاهو؛ مثل کلم بروکلی، کلم پیچ و مغز کاهو.
  • شکلای مختلف توتا؛ مثل بلوبری، گیلاس و شاه توت.
  • ماهی و دیگر پروتئینای شامل اسیدهای چرب امگا۳؛ مثل تخم مرغ، ماهی سالمون و تن ماهی.
  • آجیل و شکلای مختلف مغزها؛ مثل گردو، بادام درختی و بادام هندی.

خواب کافی داشته باشین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

خواب کافی (بین هفت تا نه ساعت در شب) به ذهن و بدن تون اجازه می ده تا پیش از شروع یک روز پرمشغله، استراحت کنین و نیرویی تازه بگیره. بی توجهی به خواب کافی، کاهش تمرکز، فراموشی و اثرات منفی دیگری به دنبال داره که فعالیتای روزمره ی شما رو تحت اثر قرار می ده.

  • نباید واسه انجام کارای اضافه یا کم اهمیت از ساعت خواب تون کم کنین. به همون اندازه که حفظ تمرکزتان واسه تون مهمه باید به خواب تون هم اهمیت بدین.
  • واسه پیشگیری از بی خوابی و بی قراری در شب، یک چرخه خواب ثابت داشته باشین.
  • هر شب سر ساعت معینی به رختخواب برید و ذهن تون رو آزاد کنین. واسه شل کردن عضلات تون پیش از خواب دوش بگیرین، موسیقی ملایم گوش کنین و مدیتیشن کنین.

ورزش کنین

راهکارهایی موثر واسه علاج فراموشی و تقویت حافظه  آموزشی

ثابت شده ورزش منظم نه تنها تناسب اندام شما رو حفظ می کنه و قلب تون رو سالم نگه می داره، به مغزتون خون بیشتری میرسونه. پس فعالیتای جسمی نه تنها واسه بدن تون مفیده، به مغزتون هم کمک می کنه. روشای زیر رو به کار ببرین تا سالم بمونین:

  • باشگاه برید و در کلاسای بدن سازی شرکت کنین.
  • روزی نیم ساعت در منزل، باشگاه یا محیط آزاد ورزش کنین.
  • یوگا، رقص یا هر ورزش دیگری که انعطاف پذیری بدن تون رو افزایش می ده امتحان کنین.
  • بیرون برید، در طبیعت گردش و پیاده روی کنین. شنا کنین.
  • تمرینات ورزشی کم فشار و کششی ای یاد بگیرین که می تونین در منزل بکنین.

منبع : wikihow

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید