این غذاها می تونن شامل نوشیدنیای الکلی، شکلات، نوشیدنیای کافئینی مثل قهوه، داروهای شامل کافئین، فرآوردهای لبنی و شیرین کنندهای مصنوعی مثل سوربیتول و مانیتول باشن. اگه با مشکل تولید زیاد گاز روبه رو هستین، بعضی مواد غذایی مثل حبوبات، کلم، گل کلم و کلم بروکلی می تونه علائم مریضی تون رو زیاد کنن. مصرف غذاهای چرب هم در بعضی افراد مشکلاتی ایجاد می کنه. جویدن آدامس و مصرف نوشیدنیا در بین غذا می تونه هوای بیشتر و پس گاز بیشتری به روده تون وارد کنه.

  • منظم غذا بخورین: از وعدهای غذایی صرف نظر نکنین. غذا خوردن در ساعت مشخص هر روز موجب می شه کارکرد روده تنظیم شه. اگه مشکل اسهال دارین، مصرف غذای کم ولی با فاصله زمانی کمتر می تونه موجب بهبود علائم تون شه. اما اگه مشکل یبوست دارین، مصرف وعدهای غذایی بزرگتر و شامل مقدار زیادی فیبر می تونه به حرکت غذا در روده کمک کنه.
  • حواس تون به فرآوردهای لبنی باشه: اگه مشکل نبود تحمل لاکتوز دارین، بهتره ماست رو جانشین شیر کنین یا از آنزیمی واسه شکستن لاکتوز استفاده کنین. مصرف کم لبنیات یا ترکیب اونا با بقیه غذاها هم می تونه به حل مشکل تون کمک کنه. دربرخی موارد باید مصرف اجناس لبنی رو به کل متوقف کنین. اگه مجبورید مصرف لبنیات رو کلا متوقف کنین، حتما باید پروتئین، کلسیم و ویتامینای گروه B رو از منابع غذایی دیگر تأمین کنین.
  • مقدار زیادی مایعات استفاده کنین: هر روز مقدار زیادی مایعات استفاده کنین. آب بهترین گزینه. از مصرف نوشیدنیای الکلی و شامل کافئین پرهیز کنین. چون این نوشیدنیا با تحریک روده اسهال تون رو زیاد می کنن. مصرف نوشیدنیای گازدار موجب افزایش تولید گاز می شه.
  • به طور منظم ورزش کنین: ورزش به بهتر شدن افسردگی و کاهش استرسا کمک می کنه. ورزش موجب انقباضات طبیعی روده شده و باعث می شه نسبت به خودتون احساس بهتری داشته باشین. اگه تا الان فرد کم تحرکی بودین، بهتره کم کم شروع به ورزش کنین و به زمان اون اضافه کنین. اگه از مریضی خاصی رنج می برین، پیش از برنامه ریزی واسه ورزش با دکتر مشورت کنین.
  • راه های علاج سندروم روده تحریک پذیر، علائم و علل بروز اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

  • از داروهای ضداسهال و ملین بااحتیاط استفاده کنین: اگه می خواید از داروهای ضداسهال بدون نسخه مثل لوپرآمید و کائوپکتات استفاده کنین، بهتره از کمترین دوز موثر اون استفاده کنین. مصرف لوپرآمید ۲۰ تا نیم ساعت قبل از غذاخوردن می تونه اثرات مثبتی داشته باشه. به ویژه اگه بدونین غذاهایی که می خواید استفاده کنین، موجب اسهال می شن. مصرف نادرست این داروها می تونه در درازمدت عواقبی به دنبال داشته باشه. تموم این موارد واسه داروهای ملین هم صادقه. اگه پرسشی دارین حتما با دکتر مشورت کنین.
  • علاجای جانشین

    راه های علاج سندروم روده تحریک پذیر، علائم و علل بروز اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

    علاجای غیرسنتی زیر ممکنه به آرامش علائم سندروم روده تحریک پذیر کمک کنن.

    • طب سوزنی: طبق تحقیقات انجام شده طب سوزنی در بهبود وضعیت بیماران گرفتار به سندروم روده تحریک پذیر مؤثره.
    • علاجای گیاهی: نعناع فلفلی یک آنتی اسپاسمودیک طبیعیه و به آرامش ماهیچه های صاف روده کمک می کنه. نعناع فلفلی می تونه موجب بهبود کوتاه مدت علائم سندروم روده تحریک پذیر شه، ولی نتایج تحقیقات در این مورد متناقضه. اگه می خواید از نعناع فلفلی استفاده کنین بهتره از کپسولای دارای پوشش روده ای استفاده کنین. ممکنه نعناع فلفلی موجب زیاد سوزش معده شه. پیش از مصرف هرگونه داروی گیاهی بهتره اول با دکتر مشورت کنین تا مطمئن شید که گیاه دلخواه با داروهای مصرفی شما تداخلی نداره. یک ترکیب از گیاهان به نام ایبروگاست در بهبود بیماران مؤثر هستش.
    • هیپنوتیزم: هیپنوتیزم می تونه موجب کاهش دردهای شکمی و احساس نفخ شه. یک متخصص می تونه به شما بیاموزد که چیجوری وارد حالت آرامش شید و به شما در ایجاد آرامش عضلات شکمی کمک کنه.
    • پروبیوتیک : پروبیوتیکا باکتریای مفیدی هستن که به طور طبیعی در روده زندگی می کنن و در بعضی غذاها مثل ماست پیدا می شن. مکملای شامل پروبیوتیکا هم قابل تهیه هستن. معمولا میزان باکتریای مفید روده ای در افراد گرفتار به سندروم روده تحریک پذیر کافی نیس و مصرف پروبیوتیکا موجب کاهش علائم می شه. طبق تحقیقات تازه بعضی پروبیوتیکا می تونن به آرامش علائم سندروم روده تحریک پذیر مثل دردهای شکمی، نفخ، اسهال و کیفیت زندگی فرد کمک کنن. با این حال در این مورد به تحقیقات بیشتری نیازه.
    • ورزش منظم، یوگا، ماساژ و مدیتیشن: تموم این کارا می تونه به کاهش استرس کمک کنن. به این منظور می تونین در کلاسای یوگا یا مدیتیشن ثبت نام کنین یا به کمک کتابا و ویدئوای آموزشی این کارا رو در خونه انجام بدین.
    این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   قیمت کاشی ضد اسید | کویر | مرجان | البرز | تکسرام| سرامیک صنعتی ارزان

    زندگی با سندروم روده تحریک پذیر

    زندگی با سندروم روده تحریک پذیر می تونه رقابتای روزمره ی بسیاری رو رقم بزنه. این مریضی می تونه درد و ناراحتی بسیاری بسازه و کیفیت زندگی رو به طور جدی تحت اثر بذاره. راهکارهای زیر می تونه به شما کمک کنه تا بتونین راحت تر با اون کنار بیایید:

    • تا می تونین در مورد این مریضی اطلاعات کسب کنین: با دکتر صحبت کنین. در اینترنت جستجو کنین و از سایتای معتبر اطلاعات به دست بیارین. کتاب و مقاله هایی در مورد این مریضی بخونین. داشتن اطلاعات درمورد مریضی تون کمک می کنه تا بهتر با اون دست وپنجه نرم کنین.
    • عواملی رو که باعث تحریک می شه، شناسایی کنین: این یه قدم کلیدی واسه کنترل مریضی در زندگی تونه.
    • کسائی که رو مثل شما از این مریضی رنج می برن، شناسایی کنین: صحبت کردن با کسائی که مثل شما به سندروم روده تحریک پذیر گرفتار هستن، می تونه به شما قوت قلب بده.

    پیشگیری از سندروم روده تحریک پذیر

    راه های علاج سندروم روده تحریک پذیر، علائم و علل بروز اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

    هرکسی ممکنه مشکلات گوارشی به دلیل نگرانی و اضطراب رو تجربه کرده باشه. اما اگه به سندروم روده تحریک پذیر گرفتار باشین، مشکلات مربوط به استرس مثل دردهای شکمی با شدت و دفعات بیشتری اتفاق میفته. یافتن راه هایی واسه کنترل استرس می تونه از بروز علائم سندروم روده تحریک پذیر پیشگیری کرده یا شدت اونا رو کاهش بده. روشای زیر در کنترل استرس تاثیردارن:

    • مشاوره: دربرخی موارد یک روانشناس یا روانپزشک می تونه به شما کمک کنه تا واکنش تون رو نسبت به مسائل تغییر بدین و استرس تون رو بهتر کنترل کنین.
    • پس خوراند زیستی یا بیوفیدبک: این تکنیک کنترل استرس در اول به وسیله دستگاهی باعث می شه از نا آرومی عضلانی و ضربان قلب تون کم کرده شه. بعد کم کم یاد می گیرین که چیجوری بدون دستگاه این تغییرات رو در خودتون بسازین. هدف از این روش اینه که بتونین وارد حالت آرامش شید تا بهتر با استرسا مقابله کنین.
    • تمرینات آرامش پیش رونده: این روش کمک می کنه تا عضلات بدن تون رو وارد حالت آرامش کنین. اول با سفت کردن عضلات انگشتان پا شروع کنین. کم کم تموم نا آرومیا رو از خود دور کنین. بعد به سراغ عضلات ساق پا برید. این کار رو با تموم عضلات بدن تون حتی چشم و جمجمه تکرار کنین تا همه عضلات تون وارد حالت آرامش شن.
    • تنفس عمیق: بیشتر بزرگسالان از قفسه ی سینه نفس میکشن. ولی اگه از دیافراگم تون نفس بکشین، بیشتر احساس آرامش می کنین. دیافراگم عضله ایه که شکم رو از قفسه ی سینه جدا می کنه. موقع دم شکم تون رو منبسط کنین. در زمان بازدم خودبه خود شکم تون منقبض میشه. تکنیک تنفس عمیق باعث آرامش عضلات شکمی هم میشه که نتیجه اون کمک به حرکات طبیعی روده ایه.
    • تمرینات خودآگاهی یا حضور درلحظه: این تکنیک کنترل استرس به شما کمک می کنه تا برروی لحظه حال تمرکز کنین و بذارین تموم نا آرومیا و حواس پرتیا از شما دور شن.
    • بقیه تکنیکای کنترل استرس: کمه کم ۲۰ دقیقه از زمان هر روزتون رو به فعالیتایی اختصاص بدین که موجب آرامش تون می شن. گوش دادن به موزیک، بازیای کامپیوتری یا حتی حموم آب گرم می تونه از کارایی باشن که موجب آرامش بعضی می شن.

    منبع : mayoclinic